Del 4 – Hantera teknikproblem – felsökning
Del 4 av 5.
Teknikproblem förekommer tyvärr då och då. Vanliga orsaker är dålig internetanslutning eller att det är något problem med mötesplattformen. Det kan också vara arrangörens eller din egen teknik som krånglar. Här är några vanliga problem som du kan försöka att avhjälpa själv.
Du hör inget
Kontrollera i inställningarna att rätt ljudenhet är vald och att eventuell streaming är aktiv.
Andra hör inte dig
Det absolut vanligaste problemet är att mikrofonen är avstängd. Det markeras med ett streck tvärs över mikrofonsymbolen. Klicka på strecket så mikrofonen aktiveras. Är det problem kan ofta mötesarrangören centralt koppla på och av deltagarens mikrofon. Du kan också behöva kontrollera i inställningarna att rätt mikrofonenhet är vald.
Kameran fungerar inte
Kontrollera så inget täcker kameralinsen eller att kameran är avstängd. Finns det fler kameror anslutna till din enhet måste du kontrollera att rätt kamera är vald i inställningarna.
För kameror, mikrofoner eller hörlurar som är anslutna med sladd kan eventuella problem ibland lösas genom att sladden kopplas ur och sedan kopplas in på nytt. En annan metod är att helt enkelt logga ut ur mötet och sedan logga in på nytt. Det kan ibland lösa problemet.
Som nödlösning om ljud eller bild inte alls fungerar kan du prova att skriva i chatten för att kommunicera med arrangör eller andra deltagare om vad som händer. Detta förutsätter dock att chattfunktionen är aktiverad.
Sista utvägen om absolut inget fungerar som det ska är att logga ut ur mötet, starta om datorn eller den enhet du använder och sedan logga in i mötet på nytt.
Sammanfattning
Nu har du lärt dig mer om hur du själv kan förbereda dig som deltagare i digitala möten för bästa möjliga hörseltillgänglighet. Du kan mer om att hantera din utrustning och förstår vikten av att testa så mycket som möjligt i förväg. Du vet hur du anmäler tolkbehov och hur du aktiverar automatisk undertextning i några vanliga mötesplattformar. Du har också lärt dig felsöka enklare teknikproblem.
Reflektionsfråga
Fundera över vilken enhet som fungerar bäst för dina behov. Vilka personliga hörhjälpmedel har du? Vet du hur du ansluter dem till den enhet du vill använda för digitala möten? Kontrollera i bruksanvisningen och testa gärna i förväg om du vill vara väl förberedd.