B5 Hantera teknikproblem – felsökning
Delkurs 4 av 5. Teknikproblem förekommer tyvärr då och då. Vanliga orsaker är dålig internetanslutning eller att det är något problem med mötesplattformen. Det kan också vara arrangörens eller din egen teknik som krånglar.
Det hörs inget
Kontrollera i inställningarna att rätt ljudenhet är vald och att eventuell streaming är aktiv. Om det inte hjälper – lämna mötet och logga in på nytt. Detta löser ofta problemet.
Andra hör inte dig
Det absolut vanligaste problemet är att mikrofonen är avstängd i mötet. Det markeras med ett streck tvärs över mikrofonsymbolen. Klicka på strecket så försvinner det och mikrofonen aktiveras. Är det problem kan ofta mötesarrangören centralt koppla på och av deltagarens mikrofon. Precis som med ljud och bild kan man behöva kontrollera i inställningarna att rätt mikrofonenhet är vald.
Kameran fungerar inte
Kontrollera att det inte är något som täcker kameraögat och att kameran inte är avstängd i mötet. Finns det fler kameror anslutna så behöver man även här se till att rätt kamera är vald i inställningarna.
För kameror, mikrofoner eller hörlurar som är anslutna med sladd kan eventuella problem ibland lösas genom att sladden kopplas ur och sedan kopplas in på nytt.
Använd chatten för att kommunicera
Som nödlösning om ljud eller bild inte fungerar kan du använda chatten för att kommunicera med arrangör eller andra deltagare. Detta förutsätter dock att chatfunktionen är aktiverad.
Starta om dator
Sista utvägen om absolut inget fungerar är att starta om hela datorn och sedan logga in i mötet på nytt.