Kategori: Nyhet
Datum:

YouTube-kändisar kampanjar för textning

Nu har textning blivit ”inne” på YouTube. Med hashtaggen #HearMeOut uppmanar den amerikanske YouTube-kändisen Tyler Oakley andra att texta sina videoklipp på internet, och flera svenska YouTube-kanaler har tagit efter.

tyler_oakley_hearmeout_2.img_assist_custom-350x209
”Texta mera!” Det var budskapet när YouTube-profilen Tyler Oakley i förra veckan publicerade ett klipp med rubriken ”Hear me out”. Sedan dess har hashtaggen #HearMeOut spridits som en löpeld i sociala medier.

Tyler Oakley, som har drygt sex miljoner prenumeranter på sin YouTube-kanal, framhåller vikten av att inkludera människor med hörselnedsättning. Han uppmuntrar därför fler att börja texta sina filmklipp. Nu har flera svenska Youtube-kanaler börjat följa efter.

Enkelt att texta själv

Mängden av filmklipp på webben har ökat kraftigt, och utgör en allt större del av nyhetsbevakning, debatt och det offentliga samtalet. Kampanjen ”Hear me out” är därför en markering för allas rätt att vara delaktiga, konstaterar HRF.
HRF har tagit fram en instruktion hur du enkelt och gratis textar dina filmklipp på webben.

Över 1,4 miljoner i Sverige har en hörselnedsättning och de flesta behöver textning för att kunna uppfatta vad som sägs. Studier visar även att undertexter skapar högre engagemang hos tittaren, oavsett om man har en hörselnedsättning eller inte.

Länkar

Så här textar du filmklipp för webben
SVT Nyheter på teckenspråk: Allt fler youtubekanaler textar sina klipp
P3 Nyheter: #Hearmeout – Youtubekändisar börjar texta sina videos
Tyler Oakleys Youtube-film
Hashtaggen #HearMeOut på Twitter

Relaterade nyheter

  • ”Glapp” i regelverket för arbetshjälpmedel måste rättas till, anser ny utredning
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    ”Glapp” i regelverket för arbetshjälpmedel måste rättas till, anser ny utredning

    I dag riskerar många hörselskadade att stå utan arbetshjälpmedel eller tvingas betala själva, på grund av ett "glapp" i regelverket.
    Det konstaterar en ny utredning från Inspektionen för socialförsäkringen (ISF), som går på HRFs linje och uppmanar regeringen att tydliggöra reglerna.

  • Över 2,3 miljoner till ny hörselforskning från HRFs givare
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    Över 2,3 miljoner till ny hörselforskning från HRFs givare

    Åtta forskningsprojekt har beviljats anslag ur HRFs hörselforskningsfond. Över 2,3 miljoner kronor går i år till ny forskning om hörselnedsättning i arbetslivet, innerörats utveckling, tinnitus och plötslig dövhet.

  • HRF-seger i Blekinge: Lyckades stoppa avgiftschock
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    HRF-seger i Blekinge: Lyckades stoppa avgiftschock

    HRF lyckades få regionfullmäktige i Blekinge att backa. Den planerade chockhöjningen av utprovningsavgiften till 2 200 kronor stoppades. I elfte timmen beslutade politikerna att istället sänka kostnaderna med 900 kronor för nio av tio hörapparatanvändare.