Datum:

Telia backade om box utan text, efter HRF-kritik

Har du en ganska ny Telia-box? Har du inte kunnat få fram textning via den? Felet är avhjälpt nu, efter kritik från HRF. Och du kan dessutom få prisavdrag, som ersättning för besväret.

Tidigare i år fick en del Telia-kunder den nya boxen SDMC DV8919X. Det visade sig då att boxen helt saknade stöd för textning, vilket många Telia-kunder klagade på. Utan att något hände.

Men när HRF gick in och satte press på Telia lovade företaget rätta till felet. Och efter flera månaders långdragen process kan boxen nu hantera textningen. Användaren måste uppdatera boxen, men sedan ska det fungera.

Läs mer i senaste Auris (nr 6-2023): Telias box klarade inte textningen.

Så begär du prisavdrag

Har du Telia-boxen SDMC DV8919X och har haft problem med att få fram undertextning? Då kan du ansöka om prisavdrag hos Telia för den period då du har saknat textning.

Kontakta Telias kundtjänst och berätta att du har just denna box och varför du ansöker om prisavdrag.

Möjligheten att få prisavdrag för olika brister nämns i Telias allmänna villkor, under punkt 6.

Anmäl problem med textning

Myndigheten för press radio och tv (MPRT) arbetar bland annat för att konsumenten ska ha tillgång till ett brett och tillgängligt utbud i radio, tv och nyhetsmedier.

Om det saknas undertextning, av olika skäl, kan du anmäla problemet till myndigheten, för att göra dem medvetna om de brister som finns.

På MPRTs webbplats under rubriken ”Kontaktpunkt för tillgänglighet” finns ett formulär för att lämna klagomål.

Relaterade nyheter

  • Nu inför TV4 autotextning även i tv: ”Trycket blev för stort”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    Nu inför TV4 autotextning även i tv: ”Trycket blev för stort”

    Nu har TV4 tänkt om. Nyligen, efter en ihållande tittarstorm och hård kritik från HRF, började TV4 autotexta flera direktsända program i linjär tv. "Trycket blev för stort", berättar TV4s tillgänglighetsansvariga.

  • HRF i P4 Extra: ”Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp de behöver!”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    HRF i P4 Extra: ”Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp de behöver!”

    "Ge inte upp. Tjata, ring, ligg på!" Det rådet gav HRFs förbundsordförande Jonas Sahlberg i P4 Extra på tisdagen, till Andreas Svensson, 44 – en av många som drabbas av hörselvårdsköer på både ett och två år.
    Samtidigt uppmanade han regionerna att agera: "Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp som de behöver!"

  • Upp till två års väntetid på hörapparater: ”Omänskligt och hälsofarligt”
    Kategori: Pressmeddelande
    Datum:

    Upp till två års väntetid på hörapparater: ”Omänskligt och hälsofarligt”

    Väntetiden för att få hörapparater är upp till två år, visar en ny kartläggning från Hörselskadades Riksförbund (HRF). 16 av landets 21 regioner klarar inte vårdgarantin.
    – Att tvingas leva utan fungerande kommunikation i månader och år, det är både omänskligt och hälsofarligt, säger Jonas Sahlberg, förbundsordförande för Hörselskadades Riksförbund (HRF).