Telia backade om box utan text, efter HRF-kritik
Har du en ganska ny Telia-box? Har du inte kunnat få fram textning via den? Felet är avhjälpt nu, efter kritik från HRF. Och du kan dessutom få prisavdrag, som ersättning för besväret.
Tidigare i år fick en del Telia-kunder den nya boxen SDMC DV8919X. Det visade sig då att boxen helt saknade stöd för textning, vilket många Telia-kunder klagade på. Utan att något hände.
Men när HRF gick in och satte press på Telia lovade företaget rätta till felet. Och efter flera månaders långdragen process kan boxen nu hantera textningen. Användaren måste uppdatera boxen, men sedan ska det fungera.
Läs mer i senaste Auris (nr 6-2023): Telias box klarade inte textningen.
Så begär du prisavdrag
Har du Telia-boxen SDMC DV8919X och har haft problem med att få fram undertextning? Då kan du ansöka om prisavdrag hos Telia för den period då du har saknat textning.
Kontakta Telias kundtjänst och berätta att du har just denna box och varför du ansöker om prisavdrag.
Möjligheten att få prisavdrag för olika brister nämns i Telias allmänna villkor, under punkt 6.
Anmäl problem med textning
Myndigheten för press radio och tv (MPRT) arbetar bland annat för att konsumenten ska ha tillgång till ett brett och tillgängligt utbud i radio, tv och nyhetsmedier.
Om det saknas undertextning, av olika skäl, kan du anmäla problemet till myndigheten, för att göra dem medvetna om de brister som finns.
På MPRTs webbplats under rubriken ”Kontaktpunkt för tillgänglighet” finns ett formulär för att lämna klagomål.