Kategori: Nyhet
Datum:

”Som att äta skaldjur med en gräsklippare som bordsgranne”

Nu tar krogrecensenter allt tydligare ställning mot dålig ljudmiljö på krogen. Nyligen konstaterade Krogkommissionen i Dagens Nyheter att ett besök på en nyöppnad Stockholmsrestaurang var som att ”äta sina skaldjur med en gräsklippare som bordsgranne”.

Det har blivit allt vanligare att restaurangrecensioner inte bara kommenterar maten och servicen, utan även miljön. Och under de senaste fem-sex åren, sedan HRFs ljudmiljökampanj, har ljudet på krogen kommit allt mer i fokus. Det står klart att recensenterna har tröttnat på att äta i lokaler där det låter som i en högljudd verkstad.

”Omöjliggör samtal”

”Ljudnivån är något som även stans restauratörer bör tänka på”, uppmanade Dagens Nyheters respekterade Krogkommissionen när de besökte nyöppnade Carousel, som hade ljudnivåer på uppåt 90 decibel.”Tinnitusframkallande ljudmattor som omöjliggör alla former av normalt samtal är aldrig okej.”

Samarbete för bättre ljudmiljö

I sina artiklar hänvisar Dagens Nyheter till HRFs ljudmiljörapport ”Kakofonien” (HRF 2010). Den är också utgångspunkt för den ”rådgivningsgrupp” som före detta kulturministern Lena Adelsohn Liljeroth startade tillsammans med HRF i våras, i syfte att förbättra ljudmiljön på restauranger. I gruppen ingår även festfixaren Micael Bindefeldt samt företrädare för restaurangbranschen, hotell- och restaurangfacket, restaurangguiden White Guide med flera.

Högljutt på krogen: ”Vi är medvetna om ljudnivån” (Dagens Nyheter 2015-10-23)
Carousel: Trivsamt för mat men inte för prat (Dagens Nyheter 2015-10-23)

Läs mer:

Nytt, otippat samarbete för att få bättre ljudmiljö på krogen (HRF.se 2015-05-01)
Ljudmiljö på café och restaurang (Hörsellinjen.se)

Relaterade nyheter

  • Nu inför TV4 autotextning även i tv: ”Trycket blev för stort”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    Nu inför TV4 autotextning även i tv: ”Trycket blev för stort”

    Nu har TV4 tänkt om. Nyligen, efter en ihållande tittarstorm och hård kritik från HRF, började TV4 autotexta flera direktsända program i linjär tv. "Trycket blev för stort", berättar TV4s tillgänglighetsansvariga.

  • HRF i P4 Extra: ”Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp de behöver!”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    HRF i P4 Extra: ”Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp de behöver!”

    "Ge inte upp. Tjata, ring, ligg på!" Det rådet gav HRFs förbundsordförande Jonas Sahlberg i P4 Extra på tisdagen, till Andreas Svensson, 44 – en av många som drabbas av hörselvårdsköer på både ett och två år.
    Samtidigt uppmanade han regionerna att agera: "Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp som de behöver!"

  • HRFs kongress om kökrisen: ”Vi kräver omedelbara åtgärder”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    HRFs kongress om kökrisen: ”Vi kräver omedelbara åtgärder”

    "Hörselvårdens väntetider på både ett och två år innebär att vi riskerar att allvarligt försämra folkhälsan och öka vårdbehovet i hela landet."
    Det säger Hörselskadades Riksförbunds kongress i ett uttalande, som antogs 25 maj.
    "Vi kräver omedelbara åtgärder för att säkerställa att alla kan få hörselrehabilitering utifrån behov, i rimlig tid. Det är dags för landets regioner att prioritera hörselvården betydligt högre."