”Som att äta skaldjur med en gräsklippare som bordsgranne”
Nu tar krogrecensenter allt tydligare ställning mot dålig ljudmiljö på krogen. Nyligen konstaterade Krogkommissionen i Dagens Nyheter att ett besök på en nyöppnad Stockholmsrestaurang var som att ”äta sina skaldjur med en gräsklippare som bordsgranne”.
Det har blivit allt vanligare att restaurangrecensioner inte bara kommenterar maten och servicen, utan även miljön. Och under de senaste fem-sex åren, sedan HRFs ljudmiljökampanj, har ljudet på krogen kommit allt mer i fokus. Det står klart att recensenterna har tröttnat på att äta i lokaler där det låter som i en högljudd verkstad.
”Omöjliggör samtal”
”Ljudnivån är något som även stans restauratörer bör tänka på”, uppmanade Dagens Nyheters respekterade Krogkommissionen när de besökte nyöppnade Carousel, som hade ljudnivåer på uppåt 90 decibel.”Tinnitusframkallande ljudmattor som omöjliggör alla former av normalt samtal är aldrig okej.”
Samarbete för bättre ljudmiljö
I sina artiklar hänvisar Dagens Nyheter till HRFs ljudmiljörapport ”Kakofonien” (HRF 2010). Den är också utgångspunkt för den ”rådgivningsgrupp” som före detta kulturministern Lena Adelsohn Liljeroth startade tillsammans med HRF i våras, i syfte att förbättra ljudmiljön på restauranger. I gruppen ingår även festfixaren Micael Bindefeldt samt företrädare för restaurangbranschen, hotell- och restaurangfacket, restaurangguiden White Guide med flera.
Högljutt på krogen: ”Vi är medvetna om ljudnivån” (Dagens Nyheter 2015-10-23)
Carousel: Trivsamt för mat men inte för prat (Dagens Nyheter 2015-10-23)
Läs mer:
Nytt, otippat samarbete för att få bättre ljudmiljö på krogen (HRF.se 2015-05-01)
Ljudmiljö på café och restaurang (Hörsellinjen.se)