Kategori: Nyhet
Datum:

Nu införs skriftliga avtal vid telefonförsäljning

Äldre person håller i telefonlur, tittar på kreditkort.

Nu vill regeringen sätta stopp för oseriös telefonförsäljning. I höst införs det troligen krav på skriftligt godkännande från konsumenten.
Bra, tycker Hörselskadades Riksförbund (HRF), som de senaste åren har drivit krav på skärpta regelverk.

En majoritet av svenska folket upplever att det är lätt att bli vilseledd vid telefonförsäljning. En av tio upplever att de har tackat nej till ett erbjudande över telefon men ändå fått en leverans. Det visar en undersökning som Konsumentverket låtit göra.

Särskilt utsatta är hörselskadade – och synnerhet äldre hörselskadade.  Det är lätt att höra fel och missuppfatta, och det händer att skrupellösa säljare drar nytta av det. Det finns till och med företag som har satt i system att ringa upp och slå mynt av äldre.

Proposition på gång

HRFs kongress 2016 gav starkt stöd till en motion från Hörselskadades förening i Katrineholm, om att HRF ska arbeta för att avtal ingångna per telefon ska bli giltiga först efter skriftligt godkännande av den köpande parten. Sedan dess har förbundet haft upprepade kontakter med regeringskansliet kring denna fråga.

Och nu är det på väg att bli verklighet. På tisdagen gick biträdande justitieminister Heléne Fritzon (S) och konsumentminister Per Bolund (MP) ut i en debattartikel i Dagens Samhälle, där de aviserade att en proposition läggs fram den 13 mars. Ett skriftlighetskrav vid telefonförsäljning kan träda i kraft i höst.

Kan välja i lugn och ro

Regeringens förslag innebär att det inte längre är tillåtet med muntliga avtal i telefon. Istället måste en skriftlig bekräftelse på erbjudandet skickas till köparen, så att hen i lugn och ro kan gå igenom avtalet och välja att acceptera skriftligen – eller inte.

Om en vara eller tjänst levereras utan giltigt avtal är inte konsumenten skyldig att betala. Ansvaret ligger på försäljarna.

Både försäljarens bekräftelse erbjudande och konsumentens godkännande kan skickas via sms, e-post eller vanlig post.

Länkar

Skriftligt avtal ska krävas vid telefonförsäljning (Dagens Samhälle 2018-02-09)

Hörselskadad man lurad av telefonsäljare – krävs på 78 000 (HRF.se 2017-10-29)

Relaterade nyheter

  • ”Glapp” i regelverket för arbetshjälpmedel måste rättas till, anser ny utredning
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    ”Glapp” i regelverket för arbetshjälpmedel måste rättas till, anser ny utredning

    I dag riskerar många hörselskadade att stå utan arbetshjälpmedel eller tvingas betala själva, på grund av ett "glapp" i regelverket.
    Det konstaterar en ny utredning från Inspektionen för socialförsäkringen (ISF), som går på HRFs linje och uppmanar regeringen att tydliggöra reglerna.

  • Över 2,3 miljoner till ny hörselforskning från HRFs givare
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    Över 2,3 miljoner till ny hörselforskning från HRFs givare

    Åtta forskningsprojekt har beviljats anslag ur HRFs hörselforskningsfond. Över 2,3 miljoner kronor går i år till ny forskning om hörselnedsättning i arbetslivet, innerörats utveckling, tinnitus och plötslig dövhet.

  • HRF-seger i Blekinge: Lyckades stoppa avgiftschock
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    HRF-seger i Blekinge: Lyckades stoppa avgiftschock

    HRF lyckades få regionfullmäktige i Blekinge att backa. Den planerade chockhöjningen av utprovningsavgiften till 2 200 kronor stoppades. I elfte timmen beslutade politikerna att istället sänka kostnaderna med 900 kronor för nio av tio hörapparatanvändare.