Så möter Mellerud krisen: ”Behövs något att se fram emot”
Vad kan HRFs föreningar göra under coronapandemin? Går det att hålla engagemanget vid liv? Ja, HRF Mellerud hittar nya vägar:
– Medlemmar som behöver hjälp med hörapparater, vill köpa batterier eller som bara behöver någon att prata med kan höra av sig till oss via telefon, e-post eller sms, säger Inger Andersson, HRF Melleruds ordförande.
Ingers tips till föreningar i coronatider
– Planera för något att se fram emot, till exempel i höst eller nästa år.
– Skriv till medlemmarna på webben och eventuell Facebooksida.
– Kommunicera via e-post, telefon och sms. Det går också att ringa videosamtal med en smart telefon.
– Prova distansmöten via Skype eller någon annan videoplattform. Beställ skrivtolkning till distansmöten. HRFs tips om hörselsmarta distansmöten hittar du här.
– Använd Swish för att ta betalt, till exempel vid batteriförsäljning.
Liksom alla föreningar har HRF Mellerud fått ställa in flera arrangemang, som en följd av coronakrisen – bland annat en planerad vårfest.
– Vi hoppas kunna flytta den till september och ha en höstfest istället. Det behövs något att se fram emot nu, säger Inger Andersson.
Styrelsemöte utomhus
– Vi har haft ett styrelsemöte via e-post. Styrelsemötet i april hoppas vi kunna hålla utomhus med hjälp av mobil teleslinga, för att undvika att sitta och andas på varandra, berättar Inger.
– Då ska vi också gå igenom och diskutera hur vi kan hålla videomöten.
”Viktigt att synas i pressen”
Föreningen har tills vidare stängt sin lokal och har också annonserat i lokalpressen om det.
– Melleruds nyheter kommer ut en gång i veckan och ”alla” läser den. Det är viktigt att synas i pressen då och då, säger hon.
– Vi har även med en hänvisning till vår hemsida, för att nå presumtiva medlemmar.
Nya rutiner och Swish
Försäljning av batterier och stöd till medlemmar fortsätter som tidigare, men med nya rutiner.
HRF Mellerud överlämnar batterier och filter till hörapparater efter överenskommelse med medlemmen. Det kan vara leverans till dörren, överlämning med hjälp av anhöriga eller i vissa fall skicka med post.
– Vi har flera hörselhjälpare som hjälper till att åka ut med batterier och/eller reservdelar. Och även om lokalen håller stängt så använder vi den även som mötesplats för lämning och upphämtning, säger Inger.
– Vi har sedan länge använt Swish för betalning. Det underlättar mycket.
Mejl till medlemmarna
HRF Mellerud har bland annat använt e-post för att hålla kontakten med sina medlemmar.
– När kommunen gick ut med coronainformation till alla föreningar, så skickade vi den vidare till våra medlemmar som vi har e-postadress till. Det fungerade väldigt bra, med hjälp av HRFs medlemsregister.
Ger råd till vårdpersonal
HRF Mellerud har också haft kontakt med sektorcheferna för Vård och omsorg och stöd och service när det gäller rutiner för hur vårdpersonal arbetar när det gäller hörselskadade.
– I dessa kristider, när närstående som brukar hjälpa till med hörapparaterna inte får besöka äldre i hemmen eller på boenden, är det viktigare än någonsin att hörselskadade får rätt stöd och att personalen kan hjälpa dem som har hörapparater och se till att hörapparaterna fungerar.
Inger Andersson säger att hon vet av erfarenhet att vårdpersonalen inte alltid har tillräckliga kunskaper om hur hörapparater ska skötas.
– Då hjälper det inte att det finns hörselombud i alla enheter. Vi har till exempel flera gånger varit med om att fästet till hörapparaten har gått sönder för att ljudslangen inte blivit bytt i tid och därför blivit hård och klämt sönder fästet, säger hon.
Tips om hörapparatskötsel
För att vårdpersonal ska kunna ge hörselskadade bättre möjligheter att höra har föreningen tagit fram en checklista för skötsel av hörapparater. Även på Hörsellinjen.se, HRFs faktawebb, finns råd om hörapparatskötsel.
Inger Andersson brukar också hänvisa till Vårdhandboken där det finns mer detaljerad information om felsökning, ifall hörapparater inte fungerar.
– Vi måste alla hjälpas åt så att den grundläggande vården fungerar och se till att alla har möjlighet att höra, säger Inger Andersson.
Text: Stefan Andersson, Auris