Kategori: Nyhet
Datum:

Pernilla fick rätt mot Försäkringskassan, med HRFs hjälp

Hörselskadade Pernilla Lindell, 45, vann nyligen över Försäkringskassan, efter många års kamp. Kammarrätten har beslutat att hon har rätt till hel sjukersättning sedan flera år tillbaka. Den domen tackar hon HRF för: – Stödet från HRFs juridiske konsult har varit ovärderligt!

kammarratten
För några år sedan hörde Pernilla av sig till Hörsellinjen. Hon berättade att hon hade haft hel sjukersättning sedan 2004 på grund av en rad olika diagnoser: hörselnedsättning, tinnitus, stressymptom, diskbråck, migrän, muskelsvaghet med mera. Senare konstaterades även fibromyalgi och utmattningssyndrom. Trots detta beslutade Försäkringskassan 2011 att hon inte längre var berättigad till sjukersättning. Vad skulle hon ta sig till?

Kostnadsfri juridisk rådgivning

Hörsellinjen såg till att Pernilla fick hjälp av Erik Ward, HRFs juridiske konsult som arbetar med socialförsäkringsärenden. Som HRF-medlem kunde Pernilla få juridisk rådgivning helt utan kostnad.

Och nu, efter flera års långdragen process, har Pernilla äntligen fått upprättelse. Försäkringkassans beslut, som fick stöd i förvaltningsrätten, upphävdes nyligen av kammarrätten. Pernilla har rätt till hel sjukersätttning från och med december 2011.

Tacksam för stödet

– Jag är jätteglad och tacksam för stödet från HRFs juridiske konsult. Det har varit ovärderligt! säger Pernilla.
– När det har känts svårt, hopplöst eller förvirrande har jag kunnat fråga Erik, och fått bra råd och tydliga förklaringar. Det har varit en enorm trygghet under den här jobbiga tiden.

”Det går att vinna!”

Hon känner sig lite bitter över att ha tvingats igenom den långa rättsprocessen. Det har kostat på. Men samtidigt hoppas hon att hennes framgång ska uppmuntra andra som kämpar för att få rätt mot Försäkringskassan:

– Mitt fall visar att det faktiskt går att vinna! Vi hörselskadade som är med i HRF har ju alla möjligheter att åtminstone försöka, eftersom vi kan få juridiskt stöd utan kostnad.


Har du ett socialförsäkringsärende som du behöver hjälp med?

Ta då kontakt med HRFs informationstjänst Hörsellinjen och berätta om ditt fall. Om du inte redan är HRF-medlem kan du bli det, och få möjlighet till kostnadsfri juridisk rådgivning.

Relaterade nyheter

  • Nu inför TV4 autotextning även i tv: ”Trycket blev för stort”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    Nu inför TV4 autotextning även i tv: ”Trycket blev för stort”

    Nu har TV4 tänkt om. Nyligen, efter en ihållande tittarstorm och hård kritik från HRF, började TV4 autotexta flera direktsända program i linjär tv. "Trycket blev för stort", berättar TV4s tillgänglighetsansvariga.

  • HRF i P4 Extra: ”Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp de behöver!”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    HRF i P4 Extra: ”Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp de behöver!”

    "Ge inte upp. Tjata, ring, ligg på!" Det rådet gav HRFs förbundsordförande Jonas Sahlberg i P4 Extra på tisdagen, till Andreas Svensson, 44 – en av många som drabbas av hörselvårdsköer på både ett och två år.
    Samtidigt uppmanade han regionerna att agera: "Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp som de behöver!"

  • HRFs kongress om kökrisen: ”Vi kräver omedelbara åtgärder”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    HRFs kongress om kökrisen: ”Vi kräver omedelbara åtgärder”

    "Hörselvårdens väntetider på både ett och två år innebär att vi riskerar att allvarligt försämra folkhälsan och öka vårdbehovet i hela landet."
    Det säger Hörselskadades Riksförbunds kongress i ett uttalande, som antogs 25 maj.
    "Vi kräver omedelbara åtgärder för att säkerställa att alla kan få hörselrehabilitering utifrån behov, i rimlig tid. Det är dags för landets regioner att prioritera hörselvården betydligt högre."