Ny rapport om tvåpråkig språkutveckling hos barn
Hur kan man stötta barns språkutveckling så att de blir tvåspråkiga, på teckenspråk och talad svenska? Det beskriver en ny rapport från Specialpedagogiska skolmyndigheten, som bygger på ny forskning om hur barn tillägnar sig språk i allmänhet och teckenspråk i synnerhet.
SPSMs rapport ”Hur händer det?” (pdf) beskriver hur en hörande och en döv tvilling blir guidade i sitt tillägnade av tvåspråkighet.Den innehåller olika exempel och är tänkt att användas i förskolans arbete och av föräldrar som vill stötta sitt barns tvåspråkiga utveckling.
Rapporten bygger på en doktorsavhandling i specialpedagogik av Emelie Cramér Wolrath, som under sju år följde språklärandet i en familj med både döva och hörande barn. Barnen är tvillingar, där den ena är hörande och den andra är döv.
Den döva tvillingen fick ett cochlea-implantat (CI) vid tre års ålder, och Wolrath kunde då även studera hur det påverkade hennes tillägnande av ett andra språk.