Kategori: Nyhet
Datum:

Efter HRF-kritik: Nu får Boxers kunder byta box utan textning

TV-skärm med kanalval över bord med vit box och fjärrkontroll.

Nu gör Boxer en pudel. Efter hård kritik från HRF lovar bolaget att kunder som inte har tillgång till textning i sin Smartbox får byta till TV Hub, utan kostnad.
Dessutom ber ansvariga hörselskadade om ursäkt för den bristande informationen om textning. Nu ska det bli ändring.

Under det senaste året har HRFs rådgivningstjänst Hörsellinjen kontaktats av hörselskadade som har Boxer via fiber, men som inte kan få fram textningen. Trots kontakter med kundtjänst hade de inte heller fått hjälp med att lösa problemet. De satt med abonnemang på tv-tjänster som inte var tillgängliga – och kände sig både lurade och illa bemötta.

Kan byta till TV Hub

Efter skarpa uppmaningar från HRF lovade Tele2, Boxers ägare, att gå till botten med problemen. Och nu har Tele2 gett besked om hur de vill lösa textningsproblemen i Boxer IP-TV:

  • Kunder med Smartbox kan vända sig till Boxers kundtjänst för att byta den abonnerade Smartboxen till en så kallad TV Hub, utan ytterligare kostnad.
  • Kunder med TV Hub kommer att få valbar textning på Kanal 1-12  inom de närmaste veckorna.

Vice vd ber om ursäkt

Tele2 beklagar att många har haft svårt att få hjälp:

”Generellt får jag be om ursäkt för de fall vår kundservice har brustit i kommunikationen kring textning”, skriver Samuel Skott, vice vd för Tele2, till HRF. ”Vi kommer nu se över våra rutiner för kundkommunikation gällande textning för hörselskadade, både för kundservice och i andra kanaler, för att säkerställa att kunderna får information om detta framöver”.

Relaterade nyheter

  • Nu inför TV4 autotextning även i tv: ”Trycket blev för stort”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    Nu inför TV4 autotextning även i tv: ”Trycket blev för stort”

    Nu har TV4 tänkt om. Nyligen, efter en ihållande tittarstorm och hård kritik från HRF, började TV4 autotexta flera direktsända program i linjär tv. "Trycket blev för stort", berättar TV4s tillgänglighetsansvariga.

  • HRF i P4 Extra: ”Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp de behöver!”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    HRF i P4 Extra: ”Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp de behöver!”

    "Ge inte upp. Tjata, ring, ligg på!" Det rådet gav HRFs förbundsordförande Jonas Sahlberg i P4 Extra på tisdagen, till Andreas Svensson, 44 – en av många som drabbas av hörselvårdsköer på både ett och två år.
    Samtidigt uppmanade han regionerna att agera: "Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp som de behöver!"

  • HRFs kongress om kökrisen: ”Vi kräver omedelbara åtgärder”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    HRFs kongress om kökrisen: ”Vi kräver omedelbara åtgärder”

    "Hörselvårdens väntetider på både ett och två år innebär att vi riskerar att allvarligt försämra folkhälsan och öka vårdbehovet i hela landet."
    Det säger Hörselskadades Riksförbunds kongress i ett uttalande, som antogs 25 maj.
    "Vi kräver omedelbara åtgärder för att säkerställa att alla kan få hörselrehabilitering utifrån behov, i rimlig tid. Det är dags för landets regioner att prioritera hörselvården betydligt högre."