Kraftig ökning av barn som störs av buller i skolan
Allt fler barn är besvärade av buller i skolan och förskolan, framför allt störande ljud från andra barn. Det visar ”Miljöhälsorapport 2013” om barns miljö och hälsa, som tagits fram av Institutet för miljömedicin (IMM) vid Karolinska Institutet i samarbete med Socialstyrelsen.
Hörselskadorna bland barn har inte ökat, men den enkät som miljöhälsorapporten är baserad på visar tydligt att allt fler barn upplever ljudmiljön i skolan som störande. Andelen som störs av ljud från andra barn ökade från 18 till 31 procent mellan år 2003 och 2011. Särskilt illa är det under måltiderna; var tredje 12-åring uppger att de störs av bullret i skolmatsalen.
Detta innebär hälsorisker, konstaterar Miljöhälsorapporten. Störande ljudmiljöer kan till exempel orsaka försämrad koncentration och sömn, samt fysiologiska stressreaktioner, trötthet och huvudvärk. Buller kan också försvåra taluppfattning, inlärning och läsförståelse.
Problemen med dålig ljudmiljö i skolan och förskolan har HRF beskrivit i rapporten ”Kakofonien” (HRF 2010). Vi driver också krav på att ansvariga myndigheter ska skärpa regelverken och ställa tydliga krav på bra ljudmiljö i skolan och andra miljöer för kommunikation och koncentration.