Kategori: Nyhet
Datum:

HRFs rådgivningstjänst Hörsellinjen 15 år!

Confetti och texten: Hörsellinjen 15 år!

Nu fyller HRFs rådgivningstjänst Hörsellinjen 15 år! Sedan 2004 har Hörsellinjen gett råd och stöd till tusentals människor i alla åldrar, i hela landet. Genom Hörsellinjen har HRF visat vägen, stöttat, öppnat dörrar till möjligheter – och gett hörselskadade råg i ryggen att kräva sin rätt.

”Antalet hörselskadade ökar, men alltför få får det stöd de behöver. Därför startar Hörselskadades Riksförbund (HRF) i dag, torsdag, en ny informationstjänst för hörselskadade – Hörsellinjen.”

Så stod det i ett pressmeddelande HRF skickade ut den 9 september 2004. HRF hade då ”upplevt en kraftig ökning av mängden frågor från hörselskadade och övriga allmänheten” och bedömde att orsaken till det var att antalet hörselskadade hade ökat samt att ”Sveriges hörselskadade lever i en djungel av oklara regler och många får inte den hjälp de behöver.”

Under de 15 år som gått sedan dess har hörselskadades behov av råd, stöd och en trygg, oberoende guide i samhällsdjungeln bara ökat. HRFs Hörsellinjen är i dag viktigare än någonsin, både som ”livlina” för hörselskadade och närstående, och som en hörselsmart faktaresurs för allmänheten. Hörsellinjen är inte bara till för medlemmar, utan för alla.

Frågor om allt

Hörsellinjen är en kostnadsfri rådgivningstjänst, som finansieras genom gåvor till HRFs insamlingsverksamhet.

Ända sedan starten har HRFs rådgivare svarat på frågor via telefon, mejl och brev – både stora, svåra frågor och små, enkla vardagsfunderingar. Här går det bra att fråga om precis allt, och de som svarar har bred kunskap och egen erfarenhet av vad det innebär att ha en hörselskada.

Det går bra att skicka in frågor via mejlen eller ringa 0771-888 000 (vardagar kl. 9-15).

Webb med fakta och råd

Förutom personlig service finns numera även en webbsida med en mängd fakta, tips och praktisk information om alla möjliga frågor som rör hörselskadade, till exempel hörselnedsättning, tinnitus och andra hörselskador, hörapparater, hjälpmedel, tolkning, ljudmiljö, textning, försäkringsfrågor, hörselimplantat och mycket annat. På Hörsellinjen.se finns även information om hörselvården i hela landet.

Ökar hörselskadekunskapen

Hörsellinjen är inte bara till för hörselskadade, utan är även en uppskattad resurs för arbetsgivare, kommuner, skolpersonal, fack och andra nyckelpersoner runt om i samhället. På webbsidan hörsellinjen.se finns svar om teleslingor, ljudmiljö och andra tillgänglighetskrav. Det kommer också frågor om hörselstrategier i arbetslaget eller om hur det går till att skapa en bra hörmiljön på kontoret. På så sätt är Hörsellinjen en del i HRFs arbete för att öka hörselskadekunskapen i samhället.

Stöd Hörsellinjen!

Hörsellinjen började som ett Arvsfondsprojekt. Sedan 2008 finansieras rådgivningstjänsten helt och hållet med genom de gåvor som kommer in på HRFs 90-konto.

Vill du hjälpa Hörsellinjen hjälpa fler? Då är du varmt välkommen att bli månadsgivare eller ge en gåva. Här kan du läsa om olika sätt att stödja HRF och Hörsellinjen.

Relaterade nyheter

  • 30 kronor i medlemsavgift – och avgiftsfritt för UHare
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    30 kronor i medlemsavgift – och avgiftsfritt för UHare

    Den nya medlemsavgiften för HRF blir 360 kronor per år – 30 kronor per månad, från och med 2026. Det beslutade kongressen i Uppsala på söndagen.

  • Debattglädje om politik och strategi
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    Debattglädje om politik och strategi

    Klockan 11.26 på söndagen föll klubban efter två dagars livlig debatt om HRFs Fokus & strategi 2026-2029. Dessförinnan hade kongressen antagit ett uppdaterat intressepolitiskt program, med nya mål om hörselsmart krisberedskap och nationella riktlinjer.

  • Tre fick Jan-Peter Strömgrens kulturpris
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    Tre fick Jan-Peter Strömgrens kulturpris

    Jan-Peter Strömgrens kulturpris 2025 gick till komikern Anders Jansson, skådespelaren Ylva Lööf och konstnären Lenam Malmberg. Det var tre uppriktigt glada pristagare som uttryckte sin tacksamhet till HRF.