Kategori: Nyhet
Datum:

HRFs rådgivningstjänst Hörsellinjen 15 år!

Confetti och texten: Hörsellinjen 15 år!

Nu fyller HRFs rådgivningstjänst Hörsellinjen 15 år! Sedan 2004 har Hörsellinjen gett råd och stöd till tusentals människor i alla åldrar, i hela landet. Genom Hörsellinjen har HRF visat vägen, stöttat, öppnat dörrar till möjligheter – och gett hörselskadade råg i ryggen att kräva sin rätt.

”Antalet hörselskadade ökar, men alltför få får det stöd de behöver. Därför startar Hörselskadades Riksförbund (HRF) i dag, torsdag, en ny informationstjänst för hörselskadade – Hörsellinjen.”

Så stod det i ett pressmeddelande HRF skickade ut den 9 september 2004. HRF hade då ”upplevt en kraftig ökning av mängden frågor från hörselskadade och övriga allmänheten” och bedömde att orsaken till det var att antalet hörselskadade hade ökat samt att ”Sveriges hörselskadade lever i en djungel av oklara regler och många får inte den hjälp de behöver.”

Under de 15 år som gått sedan dess har hörselskadades behov av råd, stöd och en trygg, oberoende guide i samhällsdjungeln bara ökat. HRFs Hörsellinjen är i dag viktigare än någonsin, både som ”livlina” för hörselskadade och närstående, och som en hörselsmart faktaresurs för allmänheten. Hörsellinjen är inte bara till för medlemmar, utan för alla.

Frågor om allt

Hörsellinjen är en kostnadsfri rådgivningstjänst, som finansieras genom gåvor till HRFs insamlingsverksamhet.

Ända sedan starten har HRFs rådgivare svarat på frågor via telefon, mejl och brev – både stora, svåra frågor och små, enkla vardagsfunderingar. Här går det bra att fråga om precis allt, och de som svarar har bred kunskap och egen erfarenhet av vad det innebär att ha en hörselskada.

Det går bra att skicka in frågor via mejlen eller ringa 0771-888 000 (vardagar kl. 9-15).

Webb med fakta och råd

Förutom personlig service finns numera även en webbsida med en mängd fakta, tips och praktisk information om alla möjliga frågor som rör hörselskadade, till exempel hörselnedsättning, tinnitus och andra hörselskador, hörapparater, hjälpmedel, tolkning, ljudmiljö, textning, försäkringsfrågor, hörselimplantat och mycket annat. På Hörsellinjen.se finns även information om hörselvården i hela landet.

Ökar hörselskadekunskapen

Hörsellinjen är inte bara till för hörselskadade, utan är även en uppskattad resurs för arbetsgivare, kommuner, skolpersonal, fack och andra nyckelpersoner runt om i samhället. På webbsidan hörsellinjen.se finns svar om teleslingor, ljudmiljö och andra tillgänglighetskrav. Det kommer också frågor om hörselstrategier i arbetslaget eller om hur det går till att skapa en bra hörmiljön på kontoret. På så sätt är Hörsellinjen en del i HRFs arbete för att öka hörselskadekunskapen i samhället.

Stöd Hörsellinjen!

Hörsellinjen började som ett Arvsfondsprojekt. Sedan 2008 finansieras rådgivningstjänsten helt och hållet med genom de gåvor som kommer in på HRFs 90-konto.

Vill du hjälpa Hörsellinjen hjälpa fler? Då är du varmt välkommen att bli månadsgivare eller ge en gåva. Här kan du läsa om olika sätt att stödja HRF och Hörsellinjen.

Relaterade nyheter

  • Nu inför TV4 autotextning även i tv: ”Trycket blev för stort”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    Nu inför TV4 autotextning även i tv: ”Trycket blev för stort”

    Nu har TV4 tänkt om. Nyligen, efter en ihållande tittarstorm och hård kritik från HRF, började TV4 autotexta flera direktsända program i linjär tv. "Trycket blev för stort", berättar TV4s tillgänglighetsansvariga.

  • HRF i P4 Extra: ”Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp de behöver!”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    HRF i P4 Extra: ”Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp de behöver!”

    "Ge inte upp. Tjata, ring, ligg på!" Det rådet gav HRFs förbundsordförande Jonas Sahlberg i P4 Extra på tisdagen, till Andreas Svensson, 44 – en av många som drabbas av hörselvårdsköer på både ett och två år.
    Samtidigt uppmanade han regionerna att agera: "Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp som de behöver!"

  • HRFs kongress om kökrisen: ”Vi kräver omedelbara åtgärder”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    HRFs kongress om kökrisen: ”Vi kräver omedelbara åtgärder”

    "Hörselvårdens väntetider på både ett och två år innebär att vi riskerar att allvarligt försämra folkhälsan och öka vårdbehovet i hela landet."
    Det säger Hörselskadades Riksförbunds kongress i ett uttalande, som antogs 25 maj.
    "Vi kräver omedelbara åtgärder för att säkerställa att alla kan få hörselrehabilitering utifrån behov, i rimlig tid. Det är dags för landets regioner att prioritera hörselvården betydligt högre."