HRFs rådgivningstjänst Hörsellinjen 15 år!
Nu fyller HRFs rådgivningstjänst Hörsellinjen 15 år! Sedan 2004 har Hörsellinjen gett råd och stöd till tusentals människor i alla åldrar, i hela landet. Genom Hörsellinjen har HRF visat vägen, stöttat, öppnat dörrar till möjligheter – och gett hörselskadade råg i ryggen att kräva sin rätt.
”Antalet hörselskadade ökar, men alltför få får det stöd de behöver. Därför startar Hörselskadades Riksförbund (HRF) i dag, torsdag, en ny informationstjänst för hörselskadade – Hörsellinjen.”
Så stod det i ett pressmeddelande HRF skickade ut den 9 september 2004. HRF hade då ”upplevt en kraftig ökning av mängden frågor från hörselskadade och övriga allmänheten” och bedömde att orsaken till det var att antalet hörselskadade hade ökat samt att ”Sveriges hörselskadade lever i en djungel av oklara regler och många får inte den hjälp de behöver.”
Under de 15 år som gått sedan dess har hörselskadades behov av råd, stöd och en trygg, oberoende guide i samhällsdjungeln bara ökat. HRFs Hörsellinjen är i dag viktigare än någonsin, både som ”livlina” för hörselskadade och närstående, och som en hörselsmart faktaresurs för allmänheten. Hörsellinjen är inte bara till för medlemmar, utan för alla.
Frågor om allt
Hörsellinjen är en kostnadsfri rådgivningstjänst, som finansieras genom gåvor till HRFs insamlingsverksamhet.
Ända sedan starten har HRFs rådgivare svarat på frågor via telefon, mejl och brev – både stora, svåra frågor och små, enkla vardagsfunderingar. Här går det bra att fråga om precis allt, och de som svarar har bred kunskap och egen erfarenhet av vad det innebär att ha en hörselskada.
Det går bra att skicka in frågor via mejlen eller ringa 0771-888 000 (vardagar kl. 9-15).
Webb med fakta och råd
Förutom personlig service finns numera även en webbsida med en mängd fakta, tips och praktisk information om alla möjliga frågor som rör hörselskadade, till exempel hörselnedsättning, tinnitus och andra hörselskador, hörapparater, hjälpmedel, tolkning, ljudmiljö, textning, försäkringsfrågor, hörselimplantat och mycket annat. På Hörsellinjen.se finns även information om hörselvården i hela landet.
Ökar hörselskadekunskapen
Hörsellinjen är inte bara till för hörselskadade, utan är även en uppskattad resurs för arbetsgivare, kommuner, skolpersonal, fack och andra nyckelpersoner runt om i samhället. På webbsidan hörsellinjen.se finns svar om teleslingor, ljudmiljö och andra tillgänglighetskrav. Det kommer också frågor om hörselstrategier i arbetslaget eller om hur det går till att skapa en bra hörmiljön på kontoret. På så sätt är Hörsellinjen en del i HRFs arbete för att öka hörselskadekunskapen i samhället.
Stöd Hörsellinjen!
Hörsellinjen började som ett Arvsfondsprojekt. Sedan 2008 finansieras rådgivningstjänsten helt och hållet med genom de gåvor som kommer in på HRFs 90-konto.
Vill du hjälpa Hörsellinjen hjälpa fler? Då är du varmt välkommen att bli månadsgivare eller ge en gåva. Här kan du läsa om olika sätt att stödja HRF och Hörsellinjen.