Kategori: Nyhet
Datum:

Hörselskadad man lurad av telefonsäljare – krävs på 78 000

Äldre mans händer håller i en mobil.

En 77-årig, gravt hörselskadad man i Olofström övertalades av en telefonförsäljare att teckna abonnemang, utan att uppfatta villkoren. Bolaget kräver nu 78 000 kronor för att häva avtalet.
Samtidigt stämmer Konsumentombudsmannen ett telefonföretag som ”struntat i” om kunden haft svårt att höra vad de säger.

Den hörselskadade mannen hade svårt att höra vad försäljaren sa, men lät sig ändå övertalas att teckna ett telefonabonnemang på 36 månader. Han hade inte uppfattat att kostnaderna skulle bli så stora, bland annat att det skulle kosta honom 10 000 kronor att bryta de pågående abonnemangen hos andra operatörer.
Han hade fått löfte om kompensation för eventuella kostnader. Kompensationen visade sig dock bestå av en mobiltelefon av äldre modell.

Fick inte ångra sig

77-åringen tog då kontakt med försäljaren, teleoperatören Fonia, för att utnyttja sin ångerrätt. Men Fonia hävdade att han inte omfattas av ångerrätten, eftersom han har ett inaktivt bolag. De anser att han är att betrakta som företagare – trots att det rör sig om en 77-årig pensionär – och meddelade att mannen måste betala 78 000 kronor för att lösa ut avtalet.

Nu har den hörselskadade mannen anmält ärendet till Konsumentombudsmannen (KO). Det här är inte första gången KO har hanterat ärenden rörande denna teleoperatör. Fonia hette tidigare Swedfone och stoppades då av KO på grund av aggressiva säljmetoder.

KO stämmer Seniortelefoni

Samtidigt har Konsumentombudsmannen (KO) beslutat att stämma Seniortelefoni, ett annat bolag som riktar in sig på äldre personer. I samtalen erbjuder de så kallad ”pensionärsrabatt” på falska premisser och ska också ha ”struntat i” om personerna haft svårt att höra eller förstå det som sagts.

HRF driver frågan

På HRFs kongress 2016 föreslog Hörselskadades förening i Katrineholm att HRF ska arbeta för att avtal ingångna per telefon ska bli giltiga först efter skriftligt godkännande av den köpande parten. Motionen fick starkt stöd; kongressen höll med om att hörselskadade riskerar att komma i kläm när oseriösa företag bedriver telefonförsäljning med aggressiva metoder. Förbundet jobbar därför just nu för att få till stånd skärpta regelverk på området.

Länkar

Konsumentverkets information om ångerrätt vid telefonförsäljning

Konsumentverket stämmer telefonförsäljare (Aftonbladet 2017-10-30)

Tecknade telefonabonnemang som inte går att ångra (Sveriges Radio P4 Blekinge 2017-10-28)

Äldre man fast i svindyr mobilfälla (Blekinge Läns Tidning 2017-10-28)

Relaterade nyheter

  • 30 kronor i medlemsavgift – och avgiftsfritt för UHare
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    30 kronor i medlemsavgift – och avgiftsfritt för UHare

    Den nya medlemsavgiften för HRF blir 360 kronor per år – 30 kronor per månad, från och med 2026. Det beslutade kongressen i Uppsala på söndagen.

  • Debattglädje om politik och strategi
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    Debattglädje om politik och strategi

    Klockan 11.26 på söndagen föll klubban efter två dagars livlig debatt om HRFs Fokus & strategi 2026-2029. Dessförinnan hade kongressen antagit ett uppdaterat intressepolitiskt program, med nya mål om hörselsmart krisberedskap och nationella riktlinjer.

  • Tre fick Jan-Peter Strömgrens kulturpris
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    Tre fick Jan-Peter Strömgrens kulturpris

    Jan-Peter Strömgrens kulturpris 2025 gick till komikern Anders Jansson, skådespelaren Ylva Lööf och konstnären Lenam Malmberg. Det var tre uppriktigt glada pristagare som uttryckte sin tacksamhet till HRF.