Hörsellinjen fyller tio år – har gett råd och stöd till tiotusentals
I tio framgångsrika år har Hörsellinjen gett råd och stöd till människor i hela landet. För tusenden och åter tusenden var och är HRFs informationstjänst en trygg livlina, en viktig kunskapskälla och en pålitlig vägvisare till en bättre tillvaro.
Det finns många, många frågor om hörsel och hörselskador, såväl bland hörselskadade och anhöriga som bland övriga allmänheten. Stora och små, komplicerade och enkla. Och det kan ibland vara riktigt svårt att hitta svaren.
Det var därför HRF startade Hörsellinjen hösten 2004, som ett projekt med medel ur Arvsfonden. Tanken var att kunna erbjuda information och personlig rådgivning om hörsel, hörselskador, hörapparater, hjälpmedel, tolkning, ljudmiljö, textning, hörselimplantat och allt annat som på något sätt rör hörsel och hörselskadade.
För Hörsellinjens informatörer har riktmärket hela tiden varit: ”Ingen fråga är för liten, ingen fråga för stor. Och det vi inte genast kan svara på tar vi reda på!
De som besvarar frågor till Hörsellinjen är utbildade hörselinformatörer, som alla har egen erfarenhet av vad det innebär att leva med en hörselskada. De följer utvecklingen inom hörselområdet, i nära samarbete med HRFs sakkunniga ombudsmän, för att kunna ge aktuell vägledning om de olika resurser och möjligheter som finns för hörselskadade.
Fråga Hörsellinjen: Du kan ställa frågor genom att ringa 0771-888 000 (vardagar klockan 9–15, vanlig samtalstaxa) eller skicka in frågan via ett formulär på Horsellinjen.se
Ge ditt stöd: År 2004-2007 fick HRF medel ur Allmänna Arvsfonden för att driva Hörsellinjen. Sedan 2008 finansieras verksamheten med hjälp av gåvor från allmänheten via HRFs 90-konto. Läs mer om hur du kan bidra på sidan Stöd HRF.