Kategori: Nyhet
Datum:

Hörsellinjen fyller tio år – har gett råd och stöd till tiotusentals

I tio framgångsrika år har Hörsellinjen gett råd och stöd till människor i hela landet. För tusenden och åter tusenden var och är HRFs informationstjänst en trygg livlina, en viktig kunskapskälla och en pålitlig vägvisare till en bättre tillvaro.

horsellinjen_10.img_assist_custom-255x299
Det finns många, många frågor om hörsel och hörselskador, såväl bland hörselskadade och anhöriga som bland övriga allmänheten. Stora och små, komplicerade och enkla. Och det kan ibland vara riktigt svårt att hitta svaren.

Det var därför HRF startade Hörsellinjen hösten 2004, som ett projekt med medel ur Arvsfonden. Tanken var att kunna erbjuda information och personlig rådgivning om hörsel, hörselskador, hörapparater, hjälpmedel, tolkning, ljudmiljö, textning, hörselimplantat och allt annat som på något sätt rör hörsel och hörselskadade.
För Hörsellinjens informatörer har riktmärket hela tiden varit: ”Ingen fråga är för liten, ingen fråga för stor. Och det vi inte genast kan svara på tar vi reda på!

De som besvarar frågor till Hörsellinjen är utbildade hörselinformatörer, som alla har egen erfarenhet av vad det innebär att leva med en hörselskada. De följer utvecklingen inom hörselområdet, i nära samarbete med HRFs sakkunniga ombudsmän, för att kunna ge aktuell vägledning om de olika resurser och möjligheter som finns för hörselskadade.

Fråga Hörsellinjen: Du kan ställa frågor genom att ringa 0771-888 000 (vardagar klockan 9–15, vanlig samtalstaxa) eller skicka in frågan via ett formulär på Horsellinjen.se

Ge ditt stöd: År 2004-2007 fick HRF medel ur Allmänna Arvsfonden för att driva Hörsellinjen. Sedan 2008 finansieras verksamheten med hjälp av gåvor från allmänheten via HRFs 90-konto. Läs mer om hur du kan bidra på sidan Stöd HRF.

Relaterade nyheter

  • Nu inför TV4 autotextning även i tv: ”Trycket blev för stort”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    Nu inför TV4 autotextning även i tv: ”Trycket blev för stort”

    Nu har TV4 tänkt om. Nyligen, efter en ihållande tittarstorm och hård kritik från HRF, började TV4 autotexta flera direktsända program i linjär tv. "Trycket blev för stort", berättar TV4s tillgänglighetsansvariga.

  • HRF i P4 Extra: ”Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp de behöver!”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    HRF i P4 Extra: ”Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp de behöver!”

    "Ge inte upp. Tjata, ring, ligg på!" Det rådet gav HRFs förbundsordförande Jonas Sahlberg i P4 Extra på tisdagen, till Andreas Svensson, 44 – en av många som drabbas av hörselvårdsköer på både ett och två år.
    Samtidigt uppmanade han regionerna att agera: "Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp som de behöver!"

  • HRFs kongress om kökrisen: ”Vi kräver omedelbara åtgärder”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    HRFs kongress om kökrisen: ”Vi kräver omedelbara åtgärder”

    "Hörselvårdens väntetider på både ett och två år innebär att vi riskerar att allvarligt försämra folkhälsan och öka vårdbehovet i hela landet."
    Det säger Hörselskadades Riksförbunds kongress i ett uttalande, som antogs 25 maj.
    "Vi kräver omedelbara åtgärder för att säkerställa att alla kan få hörselrehabilitering utifrån behov, i rimlig tid. Det är dags för landets regioner att prioritera hörselvården betydligt högre."