Kategori: Nyhet
Datum:

Hård kritik mot texttelefoni.se

Nyligen lanserades nya texttelefoni.se och det tog inte lång stund innan kritiken mot tjänsten kom. Användarna tycker att tjänsten är svår att använda, att tjänsten flera gånger kraschar och att de fastnat i kön eller att kötiden är lång.

Den 2 april tog Samres AB över tjänsten Texttelefoni.se på uppdrag av Post- och Telestyrelsen (PTS). I och med bytet ändrades webbapplikationen vilket fick användarna att reagera starkt. Användarna vittnar om en svåranvänd tjänst, med långa kötider och tekniska problem.

SDR ger hård kritik

I ett öppet brev till Samres AB och PTS riktar nu Sveriges Dövas Riksförbund (SDR) hård kritik mot den nya tjänsten och hanteringen av övergången från den tidigare leverantören till Samres AB. De liknar den nya webbtjänsten vid en betaversion och efterfrågar en kvalitetssäkrad och användarvänlig tjänst. Även hur målgrupperna som använder texttelefoni.se har involverats under utvecklingsarbetet ifrågasätts och SDR kräver svar på hur PTS som ansvarig myndighet och Samres AB som leverantör ska säkerställa att detta inte händer igen i framtiden.

PTS presschef, Peter Ekstedt, svarar i en skriftlig kommentar till Dövas Tidning:
– Vi beklagar verkligen att några användare har haft problem med att använda tjänsten. För de allra flesta så har tjänsten fungerat men vårt mål är givetvis att den ska fungera utan problem för alla.

Rapportera in problem med tjänsten            

Peter Ekstedt uppmanar alla att rapportera in eventuella fel på tjänsten till kundtjänst hos Texttelefoni.se, så att felen kan åtgärdas. Det går också att kontakta tjänsten via Facebook.

Länkar

Läs artikeln ”Kraftig kritik mot nya texttelefoni.se” Dövas tidning 2018-04-09

Läs ”Öppet brev till Post- och Telestyrelsen samt Samres AB om texttelefoni.se” Sveriges Dövas Riksförbund 2018-04-05

Relaterade nyheter

  • 30 kronor i medlemsavgift – och avgiftsfritt för UHare
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    30 kronor i medlemsavgift – och avgiftsfritt för UHare

    Den nya medlemsavgiften för HRF blir 360 kronor per år – 30 kronor per månad, från och med 2026. Det beslutade kongressen i Uppsala på söndagen.

  • Debattglädje om politik och strategi
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    Debattglädje om politik och strategi

    Klockan 11.26 på söndagen föll klubban efter två dagars livlig debatt om HRFs Fokus & strategi 2026-2029. Dessförinnan hade kongressen antagit ett uppdaterat intressepolitiskt program, med nya mål om hörselsmart krisberedskap och nationella riktlinjer.

  • Tre fick Jan-Peter Strömgrens kulturpris
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    Tre fick Jan-Peter Strömgrens kulturpris

    Jan-Peter Strömgrens kulturpris 2025 gick till komikern Anders Jansson, skådespelaren Ylva Lööf och konstnären Lenam Malmberg. Det var tre uppriktigt glada pristagare som uttryckte sin tacksamhet till HRF.