Hård kritik mot texttelefoni.se
Nyligen lanserades nya texttelefoni.se och det tog inte lång stund innan kritiken mot tjänsten kom. Användarna tycker att tjänsten är svår att använda, att tjänsten flera gånger kraschar och att de fastnat i kön eller att kötiden är lång.
Den 2 april tog Samres AB över tjänsten Texttelefoni.se på uppdrag av Post- och Telestyrelsen (PTS). I och med bytet ändrades webbapplikationen vilket fick användarna att reagera starkt. Användarna vittnar om en svåranvänd tjänst, med långa kötider och tekniska problem.
SDR ger hård kritik
I ett öppet brev till Samres AB och PTS riktar nu Sveriges Dövas Riksförbund (SDR) hård kritik mot den nya tjänsten och hanteringen av övergången från den tidigare leverantören till Samres AB. De liknar den nya webbtjänsten vid en betaversion och efterfrågar en kvalitetssäkrad och användarvänlig tjänst. Även hur målgrupperna som använder texttelefoni.se har involverats under utvecklingsarbetet ifrågasätts och SDR kräver svar på hur PTS som ansvarig myndighet och Samres AB som leverantör ska säkerställa att detta inte händer igen i framtiden.
PTS presschef, Peter Ekstedt, svarar i en skriftlig kommentar till Dövas Tidning:
– Vi beklagar verkligen att några användare har haft problem med att använda tjänsten. För de allra flesta så har tjänsten fungerat men vårt mål är givetvis att den ska fungera utan problem för alla.
Rapportera in problem med tjänsten
Peter Ekstedt uppmanar alla att rapportera in eventuella fel på tjänsten till kundtjänst hos Texttelefoni.se, så att felen kan åtgärdas. Det går också att kontakta tjänsten via Facebook.
Länkar
Läs artikeln ”Kraftig kritik mot nya texttelefoni.se” Dövas tidning 2018-04-09