Hård kritik mot att hörselkåpor blir allt vanligare i skolan
Hörselkåpor i klassrummet – är det ”individanpassning av klassrumsmiljön” eller ”ett totalt haveri för svenska skolan”? Nu rasar debatten i medierna, men såväl HRF som forskare konstaterar att skolans ljudmiljö måste bli bättre, för både barnens och lärarnas skull.
”Skränskolan och hörselkåpsklasserna har tagit över Sverige”, skriver krönikören Frida Boisen upprört i Expressen. Hon kallar det ”ett totalt haveri för svenska skolan”, och får genast en våg av medhåll i sociala medier. Många föräldrar och lärare upprörs av att ljudmiljön i klassrummen tillåts vara så illa att elever tvingas bära kåpor för att kunna koncentrera sig på sitt skolarbete.
Nästan hälften av eleverna i årskurs 7-9 tycker att det är en störande hög ljudnivå under lektionstid, visar siffror från Skolverket, rapporterar TV4 Nyheterna. När de besöker en skola ser de att påfallande många elever har lyssnar på musik i klassrummet, för att stänga ute omgivningsljudet och kunna koncentrera sig.
Undervisningen i skolan har blivit mer fokuserad på att eleverna ska diskutera, och då blir ljudnivån hög vilket gör att fler elever störs. En del tycker då att hörselkåpor är bra. Kerstin Koivisto, rektor på Målsrydskolan, kallar det till exempel att ”individanpassa klassrumsmiljön”.
Men forskaren Robert Ljung, som har forskat på ljudmiljöns betydelse i skolan, konstaterar att eleverna får svårare att lära sig i dåliga ljudmiljöer. Han förordar ljudsanering av klassrummen, inte hörselkåpor.
HRF har länge drivit krav på bättre ljudmiljö i skolan och skärpta regelverk. Vi har bland annat lyft frågan hos Boverket, tillsammans med en rad andra organisationer.
HRFs rapport om ljudmiljö, ”Kakofonien” (HRF 2010), tar bland annat upp skolan.