Kategori: Nyhet
Datum:

Bättre möjligheter att ringa via internet

I dag lanseras nya, förbättrade ”Ringa via internet” på Texttelefoni.se. Nu kommer tjänsten att fungera med fler webbläsare samt i läsplattor och smarta telefoner. Det går även att anpassa text och färg.

Tjänsten ”Ringa via internet” på Texttelefoni.se gör att hörselskadade och döva kan ringa med text till en taltelefon, och tvärtom, via webben. Det behövs alltså ingen texttelefon, vilket skapar ökad frihet.

Fungerar med alla webbläsare

Fram tills nu har möjligheterna att använda tjänsten varit begränsade, inte minst sedan flera vanliga webbläsare slutade stödja den teknik som tjänsten var byggd i. Men nu ändras det. Från och med i eftermiddag, den 21 oktober, ska ”Ringa via internet” fungera med alla vanliga webbläsare samt i läsplattor och smarta telefoner. Det enda som behövs är internetuppkoppling. I den nya versionen går det dessutom att välja typsnitt, storlek på text, färg på text samt färg på bakgrunden efter eget önskemål.

Post- och Telestyrelsen (PTS), som ansvarar för Texttelefoni.se, har låtit bygga om internetportalen ”Ringa via internet” utifrån önskemål och användartester bland döva, hörselskadade, dövblinda samt talskadade personer som är vana användare av tjänsten.

Kostnadsfritt, dygnet runt

Att ringa via internetportalen ”Ringa via internet” är kostnadsfritt. Texttelefonitjänsten är alltid öppen – dygnet runt, året om – och samtalen förmedlas ”ordagrant, neutralt och under total sekretess”.

Texttelefoni.se är även en förmedlingstjänst för samtal mellan texttelefoner, eller ip-telefoner, och vanliga taltelefoner. Du som vill ringa från texttelefon till taltelefon ringer 020 600 600. Du som vill ringa från taltelefon till texttelefon ringer 020 600 650. Tjänsten utförs av Eniro på uppdrag av Post- och telestyrelsen (PTS).

Relaterade nyheter

  • Nu inför TV4 autotextning även i tv: ”Trycket blev för stort”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    Nu inför TV4 autotextning även i tv: ”Trycket blev för stort”

    Nu har TV4 tänkt om. Nyligen, efter en ihållande tittarstorm och hård kritik från HRF, började TV4 autotexta flera direktsända program i linjär tv. "Trycket blev för stort", berättar TV4s tillgänglighetsansvariga.

  • HRF i P4 Extra: ”Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp de behöver!”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    HRF i P4 Extra: ”Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp de behöver!”

    "Ge inte upp. Tjata, ring, ligg på!" Det rådet gav HRFs förbundsordförande Jonas Sahlberg i P4 Extra på tisdagen, till Andreas Svensson, 44 – en av många som drabbas av hörselvårdsköer på både ett och två år.
    Samtidigt uppmanade han regionerna att agera: "Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp som de behöver!"

  • HRFs kongress om kökrisen: ”Vi kräver omedelbara åtgärder”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    HRFs kongress om kökrisen: ”Vi kräver omedelbara åtgärder”

    "Hörselvårdens väntetider på både ett och två år innebär att vi riskerar att allvarligt försämra folkhälsan och öka vårdbehovet i hela landet."
    Det säger Hörselskadades Riksförbunds kongress i ett uttalande, som antogs 25 maj.
    "Vi kräver omedelbara åtgärder för att säkerställa att alla kan få hörselrehabilitering utifrån behov, i rimlig tid. Det är dags för landets regioner att prioritera hörselvården betydligt högre."