Tips för samtal med nedsatt hörsel

Hörapparater, hjälpmedel, tolk, textfunktioner med mera gör det lättare att höra och samtala. Men även samtalssmarta vanor gör stor skillnad i samtal där en eller flera i samtalet har nedsatt hörsel.

  1. Öppen och frågvis. Om du har nedsatt hörsel, tala om det för andra! Var öppen med dina behov när det gäller placering, hjälpmedel med mera. Om du pratar med någon med hörselnedsättning – fråga hur du kan underlätta samtalet. Tänk på att alla parter i ett samtal har ansvar för att det fungerar.
  2. Ansikte mot ansikte. Tala inte förrän du befinner dig i samma rum som den du vill tala med och har den personens uppmärksamhet. Tänk på att munskydd, helskägg försvårar avläsning. Håll inte handen framför munnen när du talar.
  3. Tala tydligt, i normal samtalston. Lagom är bäst när du talar med någon som hör dåligt. Så artikulera, rör på läpparna och tala inte för fort – men överdriv inte. Mumla inte, men skrik inte heller. Och om du har en hörselnedsättning, föregå gärna med gott exempel! Genom att själv tala lugnt och tydligt lär du andra tala på ett mer hörselsmart sätt.
  4. Säg det med andra ord. Om någon inte hör, upprepa inte samma sak igen och igen – formulera det på ett annat sätt, med andra ord.
  5. Vad pratar vi om? Snabba ämnesbyten mitt i samtal kan vara svåra att följa. Det kan också vara svårt att komma in i ett pågående samtal när man inte riktigt hör. Så räck fram den röda tråden – beskriv ämnet med några få ord: ”Jo, vi pratar om…”
  6. Sätt ljus på samtalet. God belysning gör det lättare att avläsa. En bra tumregel är därför att den som hör bra alltid ska sitta med ansiktet vänt mot fönstret, med ljuset i ansiktet – då blir det lättare att avläsa.
  7. Våga ta plats! Placera dig på den plats där det är enklast för dig att uppfatta vad som sägs. Om platsen redan är upptagen, be vänligt att få byta plats, och förklara varför.
  8. Skruva ner, stäng av, stäng igen. Dämpa eller ta bort störande ljud, genom att skruva ner bakgrundsmusik och stänga fönster eller dörrar.
  9. Välj en samtalsvänlig mötesplats. Ett stökigt, skramligt café eller en hotellounge med ljuddämpande heltäckningsmattor? Låt inte slumpen avgöra – välj mötesplats med omsorg.
  10. Säg det med text. E-post, sms, chat med mera – i dag finns det en mängd olika textmöjligheter. Det kan vara en praktisk lösning även när ljudmiljön är dålig. Och om ljudmiljön är lugn, prova gärna mobilens tal-till-text-funktioner.
  11. Videosamtal istället för telefon. Att ringa varandra i videosamtal gör det möjligt att avläsa, som stöd för tal. Det finns i dag en mängd olika appar och plattformar – och i en del av dem går det även att använda autotextning och/eller skrivtolkning på distans.
  12. Att höra fel är inget misslyckande. Oavsett hur vi hör händer det att vi missförstår varandra. Ibland kan vi se humorn i det, ibland är det inte roligt alls. Men det är aldrig, aldrig något att skämmas för.
  13. Fråga Hörsellinjen om råd. Vill du få fler samtalssmarta tips?
    Välkommen att kontakta HRFs rådgivare på Hörsellinjen, HRFs kostnadsfria rådgivningstjänst: mejla via formuläret eller ring 0771-888 000.
Samtalssmart: folder med samtalsråd

Beställ en folder med tips för att underlätta kommunikationen (pdf)
i samtal med hörselskadade. Bra att dela ut till anhöriga och arbetskamrater med flera.

Kontakta Hörsellinjen för råd och stöd

  • Få hörselrådgivning via telefon

    Ring våra rådgivare på 0771 – 888 000
    Öppet helgfria vardagar kl. 09.00 – 12.00

  • Om hörselvården i din region

    Hitta information om hörselvården där du bor
    Välj region

Stötta HRFs viktiga arbete

Din gåva betyder mycket för landets hörselskadade och HRFs arbete för en hörselsmart framtid. Tillsammans arbetar vi mot ett hörselsmart samhälle!