
Arrangera digitala möten
Välkommen till kursen för dig som ska arrangera ett digitalt och hörseltillgängligt möte.
Kursmaterialet omfattar ytterligare tre delkurser.
- Grundkurs
- Delta på digitalt möte
- Arrangera hybridmöten
För att få största möjliga behållning av denna kurs bör du först ha gått igenom Grundkursen.
Inledning
Välkommen till kursen för dig som ska arrangera ett digitalt och hörseltillgängligt möte. Som arrangör har du ett särskilt ansvar när det gäller att ge deltagarna rätt förutsättningar. För att digitala möten ska vara hörseltillgängliga är det viktigt att du har de kunskaper som behövs för att ge hörselskadade deltagare full delaktighet i mötet.
Digitala möten kan se ut på olika sätt, den gemensamma nämnaren är att deltagarna kopplar upp sig till en internetbaserad mötesplattform. Denna delkurs handlar om att arrangera den typ av digitala möten där alla deltagare befinner sig på olika ställen när de deltar på mötet.
Digitala möten där en grupp deltagare befinner sig i samma fysiska rum medan andra deltar på distans, kallar vi för hybridmöten. Sådana möten behandlas närmare i kursen Arrangera hybridmöte.
Den här kursen består av följande:
- Del 1: Rollfördelning och planering
- Del 2: Förberedelser
- Del 3: Plattformsval och tekniktips
- Del 4: Hörselsmarta verktyg
- Del 5: Testa dina kunskaper