Kategori: Hörselveckan
Datum: <time datetime="2013-01-03">3 januari 2013</time>

Hård kritik mot hörselföretags marknadsföring: ”Att erbjuda vård är inte som att sälja tvättmedel”

I SVTs Rapport anklagas nu Hörsam, ett av de största hörselvårdsföretagen i Stockholm och Skåne, för vilseledande marknadsföring.

Företaget skickade i höstas ut en blankett som var förvillande lik landstingets, där man bara kunde välja mellan Hörsams fem mottagningar, trots att det egentligen finns 32 olika hörselmottagningar att välja mellan i Stockholms län inom ramen för vårdvalet.

Efter kritik från enskilda hörselskadade och HRF i Stockholms län reagerade landstinget och fick Hörsam att sluta använda den vilseledande blanketten. Men det räcker inte anser landstingspolitiker: – Att erbjuda vård är inte som att sälja tvättmedel. Vårdföretag får inte missbruka sitt uppdrag via landstinget genom att marknadsföra sig på det sätt som Hörsam har gjort. Landstinget måste bli mycket bättre på att se till att vårdbolagen sköter sig så att människor får tillförlitlig information innan de gör sina vårdval, säger Helene Öberg, som är talesperson för Miljöpartiet i hälso- och sjukvårdsfrågor, vice gruppledare i Stockholms läns landsting och ledamot landstingsfullmäktige.

I SVTs Rapport berättar Hörsams VD, Kjell Alenius, att man i sin marknadsföring har använt ett kundregister som sträcker sig många år tillbaka i tiden, trots att Datainspektionen konstaterar att företag måste rensa i sina kundregister – det är inte tillåtet att skicka ut reklam till kundkontakter som är över ett år gamla. I det här fallet kan det dessutom även handla om landstingspatienter, inte bara kunder.