Stöd vid hörapparatsutprovning

Att besöka hörselvården kan vara utmanande, både för den som ska prova ut sin första hörapparat och för den som har hörapparater sedan tidigare, men ska prova ut nya. Det kan vara svårt att veta hur utprovningsprocessen går till, vilka frågor som kan vara bra att ställa, vilken information man ska få och vilket stöd man har rätt till.

För att du ska känna dig trygg i din kontakt med hörselvården erbjuder Hörselskadades distrikt i Stockholms län stöd i hörselvården. Vi ger dig information om hur hörselvården fungerar och hur utprovningsprocessen av hörapparater ska gå till. Du kan vända dig till oss för att ställa frågor både före och efter ditt besök i hörselvården och om du vill kan vi även följa med som stöd när du besöker hörselvården. Stödet från HRF kostar ingenting och du är välkommen att vända dig till oss även om du inte är medlem i HRF.

Varför?

Ska man inte kunna gå till hörselvården själv och få den hjälp man behöver? Jo, det ska man såklart och det kan man också i många fall. Men det händer att det uppstår situationer där den som besöker hörselvården känner sig osäker kring sitt val av hörapparat eller huruvida man bör låna ur regionens sortiment eller bekosta sin hörapparat själv.

När man skaffar hörapparat som patient inom Region Stockholm lånar man den från regionens upphandlade sortiment. När man lånar en hörapparat av regionen betalar man inget mer än utprovningsavgiften på 600kr.

Tidigare kunde man köpa sin hörapparat genom fritt val och man fick då ett ekonomiskt bidrag från regionen (en så kallad hörselcheck) och betalade sedan mellanskillnaden själv. Detta system avskaffades den 1 januari 2025 och vid privat köp av hörapparat betalar man numera hela kostnaden själv. mer om avskaffandet av fritt val kan du läsa här.

Valet mellan att låna eller köpa sin hörapparat påverkar även vad som händer om den går sönder eller kräver service. Om du lånat hörapparaten från regionen bekostar de eventuell service och reparationer. Om du valt att köpa hörapparat privat räknas den som en vanlig konsumentprodukt och du har eget ägar- och serviceansvar för den.

Här kan du läsa mer om privat köp av hörapparat.

Dina rättigheter

Det är viktigt att du får fullständig information om dina alternativ när du ska skaffa hörapparat och du ska självklart få välja själv om du vill låna eller köpa din hörapparat. Det är audionomens ansvar att ge dig den information du behöver för att fatta ditt beslut och audionomen ska även säkerställa att du förstått den information du fått.

Om man är ny inom hörselvården kan det vara mycket att sätta sig in i och då är det extra viktigt att audionomen presenterar de olika alternativen och förklarar systemet på ett tydligt sätt.

Kom ihåg att du alltid har rätt att gå hem och fundera och sätta dig in i informationen ytterligare innan du fattar ett beslut om huruvida du vill låna eller köpa din hörapparat.

Kontakta oss

Om du har frågor om hörselvården eller processen att skaffa hörapparat, eller om du vill att vi följer med dig vid ditt besök i hörselvården är du välkommen att kontakta oss på e-post kansli@hrfstockholmslan.se.