Kategori: Nyheter
Datum:

Hörselskadades upplevelse av hörselrehabiliteringen 2016

2016-års rapport för Nationellt kvalitetsregister hörselrehabilitering har nyligen släppts. Resultatet visar inte på några drastiska förändringar från föregående år, dock kan man se att flera landsting i Sverige har blivit bättre på att informera och bemöta hörapparatsanvändarna.

Nyligen släpptes 2016-års rapport för Nationellt kvalitetsregister hörselrehabilitering. Rapporten presenterar hur patienter upplever hörselrehabiliteringen i 13 av Sveriges 21 landsting under år 2016. Resultatet visar inte på några drastiska förändringar från föregående år. Stockholm har fortsatt sämst resultat när det gäller indikatorerna Tillfredsställelse och Kontakt/Information. Därtill tappar Stockholm en placering på indikatorn Funktion och hamnar näst sist av de 13 medverkande landstingen/regionerna. Överlag uppvisar Värmland och Västmanland de största förbättringarna jämfört med föregående år.

Indikatorn Tillfredsställelse beskriver hörapparatsanvändarens totala upplevelse av rehabiliteringen och är således den viktigaste indikatorn. Kalmar och Jönköping behåller sina positioner i toppen och Stockholm är kvar i botten. De fyra landsting/regioner som tillämpar vårdval inom den primära hörselrehabiliteringen uppvisar en större variation i hörapparatanvändarnas svar, vilket sannolikt beror på att det förekommer skillnader mellan de privata hörselmottagningarna.

Alla landsting/regioner utom Dalarna och Västernorrland har förbättrat sitt resultat när det kommer till Kontakt/Information, om än marginellt. Majoriteten av landstingen/regionerna har alltså blivit lite bättre på att informera och bemöta hörapparatsanvändarna. Tyvärr går resultatet i motsatt riktning när det gäller hur användarna upplever hörapparatens funktioner. Över hälften av landstingen/regionerna har ett något sämre resultat på indikatorn Funktion i årets rapport jämfört med 2015.

Bild på diagram.

Kvalitetsregistret hörselrehabilitering

Tack vare det nationella kvalitetsregistret kan vi få en förståelse för hur patienter upplever hörselrehabiliteringen. Därtill kan vi jämföra hur patienternas erfarenheterna skiljer sig åt mellan landstingen samt se förändringar som skett över tid. Enkäten består av 20 frågor och fokuserar på tre indikatorer: Tillfredställelse, Kontakt/Information och Funktion. Under 2016 besvarade totalt 29 574 personer enkäten, vilket motsvarar 53,1 procent av de tillfrågade. Drygt 7000 av dessa var från Stockholms län. Hörselmottagningarna kompletterade enkäten med information om bland annat patientens kön, ålder och hörapparatmodell.

Läs hela årsrapporten här!

Relaterade nyheter

  • Ge Region Stockholms invånare en hörselvård att lita på
    Kategori: Nyheter
    Datum:

    Ge Region Stockholms invånare en hörselvård att lita på

    Idag, den 3 mars, är det World Hearing Day. I samband med det vill Hörselskadades distrikt i Stockholms län belysa bristerna inom hörselvården i Region Stockholm och uppmana de styrande politikerna att göra de förändringar...

  • Distriktets årsmöte 2022
    Kategori: Nyheter
    Datum:

    Distriktets årsmöte 2022

    Hörselskadades distrikt i Stockholms län kallar till årsmöte. Årsmötet 2022 kommer att hållas i videomötesverktyget Zoom,onsdagen den 27 april 2022,kl. 18:00-19:30. Sista dag att lämna in motioner till årsmötet är 7 april. Motioner skickas via...

  • Välkommen på utbildningsdag inför valet 2022!
    Kategori: Nyheter
    Datum:

    Välkommen på utbildningsdag inför valet 2022!

    Den 27 mars bjuder distriktet in till en utbildningsdag för alla som vill delta i vårt arbete inför valet till regionfullmäktige i september. Dagens upplägg Under dagen kommer vi att presentera distriktets kampanj inför valet,...