Hörselskadades upplevelse av hörselrehabiliteringen 2016
2016-års rapport för Nationellt kvalitetsregister hörselrehabilitering har nyligen släppts. Resultatet visar inte på några drastiska förändringar från föregående år, dock kan man se att flera landsting i Sverige har blivit bättre på att informera och bemöta hörapparatsanvändarna.
Nyligen släpptes 2016-års rapport för Nationellt kvalitetsregister hörselrehabilitering. Rapporten presenterar hur patienter upplever hörselrehabiliteringen i 13 av Sveriges 21 landsting under år 2016. Resultatet visar inte på några drastiska förändringar från föregående år. Stockholm har fortsatt sämst resultat när det gäller indikatorerna Tillfredsställelse och Kontakt/Information. Därtill tappar Stockholm en placering på indikatorn Funktion och hamnar näst sist av de 13 medverkande landstingen/regionerna. Överlag uppvisar Värmland och Västmanland de största förbättringarna jämfört med föregående år.
Indikatorn Tillfredsställelse beskriver hörapparatsanvändarens totala upplevelse av rehabiliteringen och är således den viktigaste indikatorn. Kalmar och Jönköping behåller sina positioner i toppen och Stockholm är kvar i botten. De fyra landsting/regioner som tillämpar vårdval inom den primära hörselrehabiliteringen uppvisar en större variation i hörapparatanvändarnas svar, vilket sannolikt beror på att det förekommer skillnader mellan de privata hörselmottagningarna.
Alla landsting/regioner utom Dalarna och Västernorrland har förbättrat sitt resultat när det kommer till Kontakt/Information, om än marginellt. Majoriteten av landstingen/regionerna har alltså blivit lite bättre på att informera och bemöta hörapparatsanvändarna. Tyvärr går resultatet i motsatt riktning när det gäller hur användarna upplever hörapparatens funktioner. Över hälften av landstingen/regionerna har ett något sämre resultat på indikatorn Funktion i årets rapport jämfört med 2015.
Kvalitetsregistret hörselrehabilitering
Tack vare det nationella kvalitetsregistret kan vi få en förståelse för hur patienter upplever hörselrehabiliteringen. Därtill kan vi jämföra hur patienternas erfarenheterna skiljer sig åt mellan landstingen samt se förändringar som skett över tid. Enkäten består av 20 frågor och fokuserar på tre indikatorer: Tillfredställelse, Kontakt/Information och Funktion. Under 2016 besvarade totalt 29 574 personer enkäten, vilket motsvarar 53,1 procent av de tillfrågade. Drygt 7000 av dessa var från Stockholms län. Hörselmottagningarna kompletterade enkäten med information om bland annat patientens kön, ålder och hörapparatmodell.