Datum: <time datetime="2022-08-31">31 augusti 2022</time>

Bristfällig information från audionomen fick Gunilla att nästan gå i köpefällan

I Språkröret nr 3, 2022 kunde man läsa om Gunilla Wernars upplevelser i hörselvården.

Denna text publicerades i tidningen Språkröret (nr 3, 2022) som ges ut av Hörselskadades förening i Stockholm.


Den som någon gång besökt den primära hörselrehabiliteringen i Region Stockholm har med största sannolikhet stött på Fritt val. Det är ett system som gör det möjligt för patienter att köpa sina hörapparater, istället för att låna dem från Region Stockholm. Men hur fritt är valet i praktiken?

Tyvärr är Fritt val-systemet komplicerat att sätta sig in i och audionommottagningarnas information om systemet blir ofta bristfällig. Detta blev Gunilla Wernar varse när hon skulle skaffa sin första hörapparat. 

I höstas fick Gunilla Wernar ett brev från en av kedjorna som driver audionommottagningar. I brevet erbjöds hon att göra ett hörseltest. 

Jag nappade på det eftersom jag börjat höra lite dåligt och mottagningen ligger nära där jag bor, berättar Gunilla. 

Höll på att gå i fällan

När hon kom till mottagningen tyckte hon att den kändes som en vårdcentral. 

I receptionen känns det som på vårdcentralen, men när man kliver över tröskeln till audionomen var det egentligen affärsverksamhet det handlade om. Det bör de vara transparenta och upplysa om! Jag höll på att gå rakt i fällan.

Den fälla Gunilla pratar om är att hon höll på att köpa sina hörapparater istället för att låna dem från Region Stockholm. Gunilla betalade patientavgiften och en utprovningsavgift på 600 kronor. Därefter trodde hon att all betalning var avklarad, men så var det inte. Efter att Gunilla fått göra olika tester hos audionomen presenterades olika hörapparater från det märke som produceras inom samma koncern som mottagningen ägs av. Det stod också klart att hon skulle behöva betala ytterligare för att få de hörapparater som audionomen rekommenderade. 

Audionomen sa att Gunilla kunde välja mellan att köpa hörapparater för antingen 5 300 kronor eller 7 300 kronor. Hon blev förvånad, men tänkte att om hon ändå skulle behöva betala så mycket var det nog lika bra att välja de dyrare, då de enligt audionomen var bättre. Någon ordentlig information om möjligheten att låna hörapparater fick Gunilla inte av audionomen.

Han sa lite i förbigående att det också finns andra hörapparater, men dessa som han valt ut skulle vara bäst för min hörselnedsättning. Jag trodde honom.

Vanligt med bristfällig information

Att informationen om möjligheten att låna hörapparater från Region Stockholm är bristfällig är tyvärr inte ovanligt. Mottagningarna har en skyldighet att ge patienten objektiv information om de olika valmöjligheterna både muntligt och skriftligt, men på Hörselskadades distrikt i Stockholms län träffar man regelbundet personer som, liksom Gunilla Wernar inte fått fullvärdig information.  

Gunilla fick ta med sig hörapparater av den dyrare modellen hem för att testa och hörupplevelsen var god. Det var dock något som inte kändes helt rätt. 

Jag började, först då, att fundera lite tillsammans med en granne som också hade besökt mottagningen. Var det inte så att man kunde hyra hörapparater istället för att köpa?

Tog kontakt med HRF

Gunilla gick tillbaka till mottagningen för att fråga hur det låg till. Efter att Gunilla ställt några frågor sa audionomen att han inte hade tid att svara på fler och att han skulle återkomma på telefon. Det gjorde han aldrig. 

Det var då jag tog kontakt med er på HRF och började förstå hur det fria valet i Stockholm fungerar. 

Gunilla kom fram till att mottagningen hon gått till ingår i samma koncern som det företag som tillverkar hörapparaterna hon rekommenderats. Hon upplevde att mottagningen specialiserat sig på just det märket och att audionomen helt fokuserade på att sälja mottagningens egna hörapparater genom fritt val. 

Informationen hos mottagningen är synnerligen bristfällig. Man borde från början tala om att ”här säljer vi hörapparater av vårt eget märke, om du vill låna från regionen får du gå någon annanstans”. För det var så jag upplevde att det var.  

Sparar tusenlappar

Gunilla tog som sagt kontakt med HRF och fick stöd från Hörselskadades distrikt i Stockholms län som svarade på frågor och berättade om hur vårdvalet och fritt val fungerar. Efter det valde Gunilla att byta mottagning till en som inte ingår i samma koncern som något hörapparatmärke. På den nya mottagningen erbjöd de hörapparater från olika märken i regionens sortiment.

Jag ska nu få testa hörapparater från regionen som jag bara behöver betala 600 kronor i utprovningsavgift för. Om jag vill ha extra finesser av något slag kan jag behöva köpa mina hörapparater genom fritt val. Då kommer jag att behöva lägga till högst 2000 kronor. Jag gläder mig åt att jag därmed har sparat åtskilliga tusenlappar.


Fakta

  • Fritt val innebär att patienten kan köpa sin hörapparat istället för att låna den från Region Stockholm. Denna typ av system finns på hörapparatområdet endast i Region Stockholm och Region Skåne. Om du köper din hörapparat får du ett ekonomiskt bidrag från Region Stockholm. Eventuell mellanskillnad betalar du själv. Läs mer om hur det går till att skaffa hörapparat här.
  • Oavsett hur dina medicinska behov ser ut har du alltid rätt att låna dina hörapparater från Region Stockholm. Om det inte finns några hörapparater i det upphandlade sortimentet som passar dina behov så har audionomen möjlighet att förskriva en hörapparat utanför regionens upphandlade sortiment, som du får låna. Medicinska behov ska alltså inte vara en grund för köp, däremot kan man som patient ha särskilda önskemål om olika finesser, som inte har med de medicinska behoven att göra och då kan det vara aktuellt att köpa sin hörapparat.
  • Om något inte går rätt till i hörselvården är det viktigt att kontakta patientnämnden. Läs mer om hur du går tillväga här.
  • Vi stöttar dig när du ska prova ut hörapparat. För att du ska känna dig trygg i din kontakt med hörselvården erbjuder Hörselskadades distrikt i Stockholms län, tillsammans med HRF Järfälla-Upplands Bro och HRF Stockholm stöd i hörselvården. Vi svarar på frågor och kan även följa med dig vid ditt besök i hörselvården. Läs mer här.

Relaterade nyheter

  • Föreningsverkstad, 16 april
    Datum: <time datetime="2024-04-18">18 april 2024</time>

    Föreningsverkstad, 16 april

    Den 16 april samlades ett glatt och kunskapshungrigt gäng på distriktets kansli under några timmar för att få lära sig mer om bland annat hemsida, medlemsregister, intranät, sociala medier och Microsoft 365. Det blev en...

  • Statsbidrag beviljat för att motverka ofrivillig ensamhet
    Datum: <time datetime="2024-04-17">17 april 2024</time>

    Statsbidrag beviljat för att motverka ofrivillig ensamhet

    Statsbidrag på 95,000 kr beviljat till HRF i Stockholms län HRF i Stockholms län har av Socialstyrelsen beviljats 95,000 kr i statsbidrag för vårt arbete med att skapa meningsfulla och berikande aktiviteter för de som...

  • Vad sa-loppet 2024: Så att Sverige hörs bättre!
    Datum: <time datetime="2024-04-04">4 april 2024</time>

    Vad sa-loppet 2024: Så att Sverige hörs bättre!

    Rör dig framåt och förändra livet för landets 1,5 miljoner hörselskadade. Nu är anmälan till Vad sa-loppet öppen! Du kan välja att arrangera ett eget lopp – eller delta i flera. Spring, hoppa, gå eller...