Stopp för tolkbeställningar via e-post
Från den 1 mars tar Tolkcentralen inte längre emot tolkbeställningar via e-post. Istället kan beställningar bland annat göras via Tolkportalen, eller per telefon.
Som anledning till beslutet att inte längre ta emot tolkbeställningar via e-post, hänvisar Tolkcentralen till lagen Dataskyddsförordningen (GDPR).
Region Stockholms e-posttjänst är inte krypterad, vilket är ett krav för att få hantera känsliga personuppgifter, dels enligt GDPR, dels enligt riktlinjerna för informationssäkerhet som finns inom hela Region Stockholm. Detta gäller även om personen vars uppgifter det rör, har lämnat sitt samtycke.
Från den 1 mars 2023 kan du beställa tolk via tolkportalen, bildtelefon, texttelefon och taltelefon. Du kan även besöka Tolkcentralen för att beställa tolk. Övrig kommunikation med Tolkcentralen kommer att ske via appen Alltid öppet.
Så ser HRF på beslutet
Beslutet om att stoppa tolkbeställningar via e-post har fått kritik från distriktet och flera andra organisationer. Den 29 november hade organisationerna ett möte med berörda politiker samt tjänstepersoner från förvaltningen och SLSO. I slutet av januari skickade vi en gemensam skrivelse till Hälso- och sjukvårdsnämnden.
Tolkportalen och Alltid öppet-appen är plattformar som inte är tillgängliga för många av individerna i organisationernas målgrupper. Vi vill att Region Stockholm tar fram en ny plattform för tolkbeställningar. Den nya plattformen behöver både vara tillgänglig och uppfylla de krav som finns utifrån lagar och regler.