Datum:

Stopp för tolkbeställningar via e-post

Från den 1 mars tar Tolkcentralen inte längre emot tolkbeställningar via e-post. Istället kan beställningar bland annat göras via Tolkportalen, eller per telefon.

Som anledning till beslutet att inte längre ta emot tolkbeställningar via e-post, hänvisar Tolkcentralen till lagen Dataskyddsförordningen (GDPR).

Region Stockholms e-posttjänst är inte krypterad, vilket är ett krav för att få hantera känsliga personuppgifter, dels enligt GDPR, dels enligt riktlinjerna för informationssäkerhet som finns inom hela Region Stockholm. Detta gäller även om personen vars uppgifter det rör, har lämnat sitt samtycke.

Från den 1 mars 2023 kan du beställa tolk via tolkportalen, bildtelefon, texttelefon och taltelefon. Du kan även besöka Tolkcentralen för att beställa tolk. Övrig kommunikation med Tolkcentralen kommer att ske via appen Alltid öppet. 

Så ser HRF på beslutet

Beslutet om att stoppa tolkbeställningar via e-post har fått kritik från distriktet och flera andra organisationer. Den 29 november hade organisationerna ett möte med berörda politiker samt tjänstepersoner från förvaltningen och SLSO. I slutet av januari skickade vi en gemensam skrivelse till Hälso- och sjukvårdsnämnden.

Tolkportalen och Alltid öppet-appen är plattformar som inte är tillgängliga för många av individerna i organisationernas målgrupper. Vi vill att Region Stockholm tar fram en ny plattform för tolkbeställningar. Den nya plattformen behöver både vara tillgänglig och uppfylla de krav som finns utifrån lagar och regler.

Relaterade nyheter

  • Senaste uppdateringarna om avskaffandet av fritt val av hjälpmedel
    Datum:

    Senaste uppdateringarna om avskaffandet av fritt val av hjälpmedel

    Vi har skapat en webbsida där vi samlar de senaste uppdateringarna kring avskaffandet av fritt val av hjälpmedel inom primär hörselrehabilitering. Där hittar du aktuell information om vad som händer, hur förändringen påverkar dig och...

  • Nya öppettider hos hörapparatsservice
    Datum:

    Nya öppettider hos hörapparatsservice

    Från och med den 3 mars ändras öppettiderna för Karolinskas hörapparatservice på Rosenlunds sjukhus. De nya öppettiderna är: 📅 Måndag – torsdag🕘 09:30 – 15:00 (lunchstängt 11:30 – 13:00) Dessa öppettider gäller både vid behov av serviceaudionom och...

  • Se vårt lunchwebbinarium om hörselvården i efterhand
    Datum:

    Se vårt lunchwebbinarium om hörselvården i efterhand

    Den 11 februari berättade Oscar Hedenfeldt för oss om läget i hörselvården efter avskaffandet av fritt val av hjälpmedel för primär hörselrehabilitering. Den 1 januari 2025 avskaffades fritt val av hjälpmedel inom primär hörselrehabilitering. Den...