Datum:

Gemensam skrivelse angående tolkbokningar

Tillsamman med flera andra organisationer har distriktet skickat en skrivelse till Hälso- och sjukvårdsnämnden, med anledning av Tolkcentralens beslut att inte längre ta emot tolkbokningar via mail.

Tolkcentralen har tidigare beslutat att inte längre ta emot tolkbokningar via mail, med hänvisning till GDPR. Istället ska bokningar göras via Tolkportalen och all eventuell efterföljande kommunikation ska ske i Alltid öppet-appen. 

Verkställandet av beslutet att inte längre ta emot tolkbokningar via mail har skjutits upp två gånger, på grund av den otillgänglighet det skapar. Det senaste beskedet är att bokningar inte kommer att tas emot via mail från den första mars.

Stockholms Dövas Förening, Stockholms Dövas Ungdomsråd, FSDB Stockholm Gotland och Hörselskadades Distrikt i Stockholms län har länge påpekat att Tolkportalen och Alltid öppet-appen är plattformar som inte är tillgängliga för många individer i våra målgrupper.

Samsyn vid dialogmöte

Den 29 november arrangerade organisationerna ett dialogmöte med politiker och tjänstepersoner. Vid mötet beskrev vi situationen utifrån våra organisationers perspektiv och vi upplevde att det under mötet fanns en samsyn kring att en beställarplattform måste vara tillgänglig och användarvänlig för målgruppen som ska använda den.

Sedan mötet har vi dock inte fått återkoppling eller uppdateringar om hur arbetet fortskrider. Därför har vi organisationer nu skickat en skrivelse till Hälso- och sjukvårdsnämnden.

Krav på återkallat beslut och ny plattform

Vi kräver nu att Region Stockholm, med hänvisning till proportionalitetsprincipen, helt återkallar beslutet att inte ta emot tolkbeställningar via mail, till dess att en ny plattform för tolkbeställningar finns på plats. Vi anser också att Hälso- och sjukvårdsnämnden ska ge Hälso- och sjukvårdsförvaltningen i uppdrag att ta fram en ny plattform, som både uppfyller krav utifrån lagar och regler och är tillgänglig för tolkanvändarna. Under arbetet med att ta fram den nya plattformen är det nödvändigt att vi organisationer involveras, för att säkerställa att den plattform som tas fram blir användarvänlig och tillgänglig.

Relaterade nyheter

  • Hörselsmart sommarskola med HRF Stockholms län
    Datum:

    Hörselsmart sommarskola med HRF Stockholms län

    Snabba, enkla tips för ett hörselsmart liv – var du än befinner dig i sommar. Sommaren och semestern förknippas ofta med vila och återhämtning – men det kan också innebära nya situationer att anpassa sig...

  • Höstens fortsättningskurser i TSS
    Datum:

    Höstens fortsättningskurser i TSS

    Under hösten 2025 kommer distriktet att erbjuda fortsättningskurser i tecken som stöd (TSS). Tecken som stöd (TSS) är ett bra verktyg för att underlätta kommunikationen när man hör dåligt. Påden här sidankan du läsa mer...

  • Fikaträff för dig med tinnitus 24/9
    Datum:

    Fikaträff för dig med tinnitus 24/9

    Den 24 september anordnar vi en fikaträff för dig som har tinnitus och som vill byta erfarenheter med andra och lära dig nya strategier. Här får du möjlighet att prata, ställa frågor och dela med...