Västtrafik
Aktiv involvering av Funktionshinderorganisationerna
Utdrag ur Mötesanteckningarna 17 och 19 okt
Hela Mötesprotokollet som länk nedan
Tillgänglighetsnumret
Linda Landén berättade om Tillgänglighetsnumret som infördes i september.
Från början var det en begränsad grupp som fick information om att numret fanns
och de har inte fått jättemånga samtal.
Syftet med att ha ett särskilt tillgänglighetsnummer är att ge företräde till personer
med funktionsnedsättningar. Alla som arbetar i första linjen på Kundtjänst har fått
utbildning för att så många som möjligt ska kunna svara på samtalen. De som
svarar får en indikation så att de vet att de svarar på tillgänglighetsnumret.
Indikationen ska förhoppningsvis bli tydligare framöver. Linda sitter med och
lyssnar för att säkra kvalitén. Om ni synpunkter på samtalen får ni gärna mejla
direkt till Linda Landén (linda.landen@vasttrafik.se).
Vi hoppas involvera funktionshinderorganisationerna i framtida utbildningar. Det
kanske skulle vara möjligt att framöver använda e-lärande så att vi når ut till så
många som möjligt.
Tack vare tillgänglighetsnumret lyfts nu tillgänglighetsfrågorna inom Västtrafik
på ett annat sätt. Det finns fortfarande förbättringspotential och vi har en resa att
göra för att höja kvaliteten. När det kommer in klagomål följer vi upp och skickar
synpunkterna vidare till trafikföretaget för kännedom. De som uttrycker att de vill
ha en återkoppling bör också få det.
Sprid gärna numret i era kanaler: 010-17 30 299. Numret är öppet måndag till
fredag klockan 6 till 22 och lördag och söndag klockan 8 till 22.
Vi ska uppdatera hemsidan med numret ganska snart. Vi planerar också att skriva
om det på Facebook och ni får gärna dela Facebook-inlägg i era egna kanaler.