Kontakt med sjuk- och hörselvård i corona-tider
Att ha kontakt med vården är ofta besvärligt för hörselskadade patienter. Ännu svårare är det i dessa tider då munskydd används i högre grad. Behöver man kontakt med hörselvården är det också viktigt att veta hur/om man kan ta kontakt på distans. Vi har ställt några frågor till både utförare av hörselvård och tolkcentralen.
Regionens grundläggande hörselrehabilitering meddelar att alla patienter som är friska kan och får komma på besök till audionom. Mottagningen ringer upp alla patienter för att försäkra att de är friska vid besöket. Tillgången till tider är bra eftersom många av- eller ombokat tider. För akuta behov kan tillgången också var högre. Trasiga hörapparater kan lämnas in på mottagningen utan att man behöver besöka audionom. Utvärderingar och uppföljning kan göras via telefon.
AudioNova meddelar att det nu är lättare att få tider. Man har inte drop-in för att undvika för många i väntrummet samtidigt, men erbjuder istället bokade servicetider vilket man informerar om på hemsidan. Möjligheten att ha kontakt med patienter via videomöten eller chatt undersöks just nu.
Audika har inte lämnat något svar på våra frågor ännu.
Tolkcentralen meddelar följande:
För att minska risken för spridning av covid-19 (coronavirus) och för att säkerställa tolkresursen har verksamhetsområdeschef fattat beslut om att följande tolkuppdrag prioriteras fr o m 16 mars och tillsvidare:
Endast uppdrag med fara för liv eller hälsa samt sjukvårdstolkningar tolkas på plats, detta om distanstolkning ej är möjlig.
Övriga tolkuppdrag avbokas. Berörda beställare kommer att kontaktas.
Dessa övriga tolkuppdrag kan eventuellt utföras via distanstolkning. I nuläget enbart via Microsoft Teams. Kontakta Tolkcentralen för att göra en beställning av distanstolkning.