Datum:

Tolkcentralen slutar ta emot beställningar via e-post vid årsskiftet

Tolkcentralen har kommit fram till att man inte längre kan ta emot tolkbeställningar via e-post, på grund av GDPR.

Tolkportalen beslutade tidigare att sluta ta emot tolkbeställningar via mail den 1 oktober 2022. Nu har detta skjutits upp till den 1 januari 2023.

På sin hemsida informerar Tolkcentralen om att det enligt Dataskyddsförordningen (GDPR) inte är tillåtet att hantera personuppgifter via e-post. Detta gäller även om personen lämnat samtycke.

Tolkcentralen uppger även att man under november 2022 kommer att erbjuda krypterad kommunikation via appen Alltid öppet. Inloggning i Alltid öppet sker via personligt BankID eller Freja eID.

Från den 1 januari 2023 kommer det att vara möjligt att beställa tolk via tolkportalen, bildtelefon, texttelefon och taltelefon. Man kan också besöka Tolkcentralen för att beställa tolk. Övrig kommunikation kommer ske via appen Alltid öppet.

Läs mer på Tolkcentralens hemsida.

Relaterade nyheter

  • Erfarenhetsfika: Bild- och texttelefonanvändare
    Datum:

    Erfarenhetsfika: Bild- och texttelefonanvändare

    Dela med dig av dina erfarenheter! Har du eller har du haft bildtelefon, texttelefon eller andra lösningar för att klara telefonsamtal? Vi vill höra om dina upplevelser – både bra och mindre bra. Din berättelse...

  • Ny sida om tinnitusvården i Stockholms län
    Datum:

    Ny sida om tinnitusvården i Stockholms län

    Vi är glada att kunna presentera vår nya sida som samlar information om tinnitusvården i Stockholms län. Här hittar du bland annat: Sidan är till för både patienter och närstående som vill få en överblick...

  • Dags att nominera till förtroendeuppdrag inom distriktet
    Datum:

    Dags att nominera till förtroendeuppdrag inom distriktet

    Vill du sitta i distriktsstyrelsen? Eller vet du någon annan som skulle passa? Nu är det dags att skicka in nomineringar. Vid distriktets årsmöte 22 april 2026 kommer bland annat val till följande förtroendeuppdrag att...