Datum:

Tolkcentralen slutar ta emot beställningar via e-post vid årsskiftet

Tolkcentralen har kommit fram till att man inte längre kan ta emot tolkbeställningar via e-post, på grund av GDPR.

Tolkportalen beslutade tidigare att sluta ta emot tolkbeställningar via mail den 1 oktober 2022. Nu har detta skjutits upp till den 1 januari 2023.

På sin hemsida informerar Tolkcentralen om att det enligt Dataskyddsförordningen (GDPR) inte är tillåtet att hantera personuppgifter via e-post. Detta gäller även om personen lämnat samtycke.

Tolkcentralen uppger även att man under november 2022 kommer att erbjuda krypterad kommunikation via appen Alltid öppet. Inloggning i Alltid öppet sker via personligt BankID eller Freja eID.

Från den 1 januari 2023 kommer det att vara möjligt att beställa tolk via tolkportalen, bildtelefon, texttelefon och taltelefon. Man kan också besöka Tolkcentralen för att beställa tolk. Övrig kommunikation kommer ske via appen Alltid öppet.

Läs mer på Tolkcentralens hemsida.

Relaterade nyheter

  • Hörselsmart sommarskola med HRF Stockholms län
    Datum:

    Hörselsmart sommarskola med HRF Stockholms län

    Snabba, enkla tips för ett hörselsmart liv – var du än befinner dig i sommar. Sommaren och semestern förknippas ofta med vila och återhämtning – men det kan också innebära nya situationer att anpassa sig...

  • Höstens fortsättningskurser i TSS
    Datum:

    Höstens fortsättningskurser i TSS

    Under hösten 2025 kommer distriktet att erbjuda fortsättningskurser i tecken som stöd (TSS). Tecken som stöd (TSS) är ett bra verktyg för att underlätta kommunikationen när man hör dåligt. Påden här sidankan du läsa mer...

  • Fikaträff för dig med tinnitus 24/9
    Datum:

    Fikaträff för dig med tinnitus 24/9

    Den 24 september anordnar vi en fikaträff för dig som har tinnitus och som vill byta erfarenheter med andra och lära dig nya strategier. Här får du möjlighet att prata, ställa frågor och dela med...