Datum:

Tolkcentralen slutar ta emot beställningar via e-post vid årsskiftet

Tolkcentralen har kommit fram till att man inte längre kan ta emot tolkbeställningar via e-post, på grund av GDPR.

Tolkportalen beslutade tidigare att sluta ta emot tolkbeställningar via mail den 1 oktober 2022. Nu har detta skjutits upp till den 1 januari 2023.

På sin hemsida informerar Tolkcentralen om att det enligt Dataskyddsförordningen (GDPR) inte är tillåtet att hantera personuppgifter via e-post. Detta gäller även om personen lämnat samtycke.

Tolkcentralen uppger även att man under november 2022 kommer att erbjuda krypterad kommunikation via appen Alltid öppet. Inloggning i Alltid öppet sker via personligt BankID eller Freja eID.

Från den 1 januari 2023 kommer det att vara möjligt att beställa tolk via tolkportalen, bildtelefon, texttelefon och taltelefon. Man kan också besöka Tolkcentralen för att beställa tolk. Övrig kommunikation kommer ske via appen Alltid öppet.

Läs mer på Tolkcentralens hemsida.

Relaterade nyheter

  • Skicka in din motion till HRF:s kongress senast 22 januari
    Datum:

    Skicka in din motion till HRF:s kongress senast 22 januari

    Har du en idé eller ett förslag till HRF:s kongress i maj? Skicka in din motion senast den 22 januari och var med och påverka inför kongressen. En motion är ett skriftligt förslag som används för...

  • Julstängt på kansliet
    Datum:

    Julstängt på kansliet

    Mellan den 23 december och 6 januari håller vi stängt på kansliet. Vi ses igen den 7 januari. Vi önskar er alla en god jul och ett gott nytt år!

  • Fritt val avskaffas. Vad händer nu?
    Datum:

    Fritt val avskaffas. Vad händer nu?

    Den 1 januari 2025 försvinner systemet med fritt val av hjälpmedel i Stockholms län, och vi följer utvecklingen noga för att hålla er informerade om vad förändringarna innebär. Från och med den 1 januari 2025...