Datum:

Tolkcentralen slutar ta emot beställningar via e-post vid årsskiftet

Tolkcentralen har kommit fram till att man inte längre kan ta emot tolkbeställningar via e-post, på grund av GDPR.

Tolkportalen beslutade tidigare att sluta ta emot tolkbeställningar via mail den 1 oktober 2022. Nu har detta skjutits upp till den 1 januari 2023.

På sin hemsida informerar Tolkcentralen om att det enligt Dataskyddsförordningen (GDPR) inte är tillåtet att hantera personuppgifter via e-post. Detta gäller även om personen lämnat samtycke.

Tolkcentralen uppger även att man under november 2022 kommer att erbjuda krypterad kommunikation via appen Alltid öppet. Inloggning i Alltid öppet sker via personligt BankID eller Freja eID.

Från den 1 januari 2023 kommer det att vara möjligt att beställa tolk via tolkportalen, bildtelefon, texttelefon och taltelefon. Man kan också besöka Tolkcentralen för att beställa tolk. Övrig kommunikation kommer ske via appen Alltid öppet.

Läs mer på Tolkcentralens hemsida.

Relaterade nyheter

  • Uppdaterad version av Skaffa hörapparat
    Datum:

    Uppdaterad version av Skaffa hörapparat

    Nu finns det en uppdaterad version av vår folder Skaffa hörapparat – Så går det till i Stockholms län. Foldern ger en överblick över hur primär hörselrehabilitering fungerar i regionen, och vad du kan förvänta...

  • Ny informationsfilm om primär hörselrehabilitering
    Datum:

    Ny informationsfilm om primär hörselrehabilitering

    Från och med den 1 januari 2025 gäller inte längre fritt val av hjälpmedel inom primär hörselrehabilitering i Stockholms län. För dig som märker att hörseln blivit sämre – och som vill göra något åt...

  • Seniordagen 2025
    Datum:

    Seniordagen 2025

    Den 6 maj befann vi oss på plats i Kungsträdgården för årets upplaga av Seniordagen. En blåsig och lite småkylig dag, men som ändå lockade ut många av Stockholms seniorer. Agneta Österman Lindquist, distriktsordförande i...