Datum:

Tolkcentralen slutar ta emot beställningar via e-post vid årsskiftet

Tolkcentralen har kommit fram till att man inte längre kan ta emot tolkbeställningar via e-post, på grund av GDPR.

Tolkportalen beslutade tidigare att sluta ta emot tolkbeställningar via mail den 1 oktober 2022. Nu har detta skjutits upp till den 1 januari 2023.

På sin hemsida informerar Tolkcentralen om att det enligt Dataskyddsförordningen (GDPR) inte är tillåtet att hantera personuppgifter via e-post. Detta gäller även om personen lämnat samtycke.

Tolkcentralen uppger även att man under november 2022 kommer att erbjuda krypterad kommunikation via appen Alltid öppet. Inloggning i Alltid öppet sker via personligt BankID eller Freja eID.

Från den 1 januari 2023 kommer det att vara möjligt att beställa tolk via tolkportalen, bildtelefon, texttelefon och taltelefon. Man kan också besöka Tolkcentralen för att beställa tolk. Övrig kommunikation kommer ske via appen Alltid öppet.

Läs mer på Tolkcentralens hemsida.

Relaterade nyheter

  • Webbinarium x 2: En hörselvård att lita på
    Datum:

    Webbinarium x 2: En hörselvård att lita på

    Vid årsskiftet trädde hörselvårdens nya uppdrag i Region Stockholm i kraft. Den största förändringen är att vårdgivarna inte längre får ersättning för att sälja hörapparater – något vi i HRF länge arbetat för. Flera andra...

  • Nätverksträff för yrkesverksamma: Stockholm, Lidingö och Ekerö
    Datum:

    Nätverksträff för yrkesverksamma: Stockholm, Lidingö och Ekerö

    I november bjuder vi in till nätverksträff för yrkesverksamma som bor i Stockholm, på Lidingö och Ekerö. Vill du träffa andra i arbetslivet som delar liknande erfarenheter? Kom och nätverka, utbyt tips och idéer samt...

  • Utställare Hörselmässan 2025
    Datum:

    Utställare Hörselmässan 2025

    Den 25 oktober slår vi upp dörrarna till Hörselmässan 2025 i Solna Folkets hus – en mötesplats för dig som lever med en hörselskada, men också för anhöriga och andra som är nyfikna på nya...