Datum:

Tolkcentralen slutar ta emot beställningar via e-post vid årsskiftet

Tolkcentralen har kommit fram till att man inte längre kan ta emot tolkbeställningar via e-post, på grund av GDPR.

Tolkportalen beslutade tidigare att sluta ta emot tolkbeställningar via mail den 1 oktober 2022. Nu har detta skjutits upp till den 1 januari 2023.

På sin hemsida informerar Tolkcentralen om att det enligt Dataskyddsförordningen (GDPR) inte är tillåtet att hantera personuppgifter via e-post. Detta gäller även om personen lämnat samtycke.

Tolkcentralen uppger även att man under november 2022 kommer att erbjuda krypterad kommunikation via appen Alltid öppet. Inloggning i Alltid öppet sker via personligt BankID eller Freja eID.

Från den 1 januari 2023 kommer det att vara möjligt att beställa tolk via tolkportalen, bildtelefon, texttelefon och taltelefon. Man kan också besöka Tolkcentralen för att beställa tolk. Övrig kommunikation kommer ske via appen Alltid öppet.

Läs mer på Tolkcentralens hemsida.

Relaterade nyheter

  • Erfarenhetsfika: Bild- och texttelefonanvändare
    Datum:

    Erfarenhetsfika: Bild- och texttelefonanvändare

    Dela med dig av dina erfarenheter! Har du eller har du haft bildtelefon, texttelefon eller andra lösningar för att klara telefonsamtal? Vi vill höra om dina upplevelser – både bra och mindre bra. Din berättelse...

  • Digital föreläsning: Skrivtolkning – då, nu, imorgon
    Datum:

    Digital föreläsning: Skrivtolkning – då, nu, imorgon

    Följ med på en resa genom skrivtolkningens utveckling – från de första stegen till dagens professionella tjänst. Den 14 oktober föreläser Mohammed Shakrah om hur Svensk Skrivtolkning AB, grundat 2013, har satt sin prägel på...

  • Ny integritetspolicy
    Datum:

    Ny integritetspolicy

    Vi har uppdaterat vår integritetspolicy för att ge dig ännu tydligare information om hur vi samlar in, använder och skyddar dina personuppgifter. Den nya policyn finns att läsa i sin helhet här. Vi rekommenderar att du...