Tolkcentralen förlänger möjlighet till tolkbeställning via e-post
Tidigare har Tolkcentralen beslutat att stänga av tolkbeställning via e-post den 1 januari 2023. Nu skjuts förändringen upp.
Tolkportalens beslut om att sluta ta emot tolkbeställningar via e-post skulle först träda i kraft i oktober 2022. Förändringen sköts sedan upp till januari 2023 och nu har man bestämt att förändringen inte ska ske förrän den 1 mars 2023.
Anledningen till att förändringen flyttas fram är att Tolkcentralen vill erbjuda en dialog kring hur beställningarna ska kunna göras under en övergångsperiod, för de individer som av olika anledningar är förhindrade att använda Tolkportalen och Alltid Öppet.
På sin hemsida uppger Tolkcentralen att det enligt Dataskyddsförordningen (GDPR) inte är tillåtet att hantera personuppgifter via e-post. Detta gäller även om personen lämnat samtycke. Detta är orsaken till att man inte längre kommer att ta emot tolkbokningar via e-post.
Från den 1 mars 2023 kommer det att vara möjligt att beställa tolk via tolkportalen, bildtelefon, texttelefon och taltelefon. Man kan också besöka Tolkcentralen för att beställa tolk. Övrig kommunikation kommer att ske via appen Alltid öppet.
Läs mer på Tolkportalens hemsida.