Tolkbrist i Stockholms län
Både distrikt och föreningar upplever stor brist på tolkar i länet och uppmuntrar till anmälan om tolkbrist.
Under hösten har flera av våra föreningar hört av sig till oss angående avslag på tolkbeställningar på grund av tolkbrist. Vi på distriktet har också märkt av detta problem i större utsträckning än tidigare, särskilt när beställningar inte har gjorts med mycket god framförhållning, ofta flera månader i förväg.
På distriktet bevakar och arbetar vi aktivt med skrivtolksfrågor och har en kontinuerlig kontakt med tolkcentralen, förvaltningen och berörda politiker i frågan. Ett verktyg vi använder oss av i vårt arbete är att anmäla tolkbrist till patientnämnden. Genom att göra det kan vi tydligt visa för regionens politiker att det finns brister i skrivtolktjänsten.
Vi uppmuntrar därför att en anmälan görs till patientnämnden i de fall där tolk inte har beviljats. Det är viktigt att komma ihåg att det är tolkanvändaren själv som har möjlighet att göra en sådan anmälan. Om du bokar tolk åt någon annan, är det alltså inte du som ska lämna in anmälan till patientnämnden.
Vi hjälper er gärna med att göra en anmälan. Förutom att vi behöver information om er tolkbokning, inklusive tid, datum och syftet med bokningen, så behöver vi även en fullmakt för att genomföra anmälan. Om ni vill ha vår hjälp, fyll i, signera och skicka in fullmaktsblanketten som finns länkad längst ner på sidan. Skicka den via post till oss:
Hörselskadades distrikt i Stockholms län
Skytteholmsvägen 2
171 44 Solna
Om ni önskar stöd vid tolkbrist går det bra att mejla oss på kansli@hrfstockholmslan.se så hjälper vi er vidare.
Gör en anmälan på egen hand
Önskar ni göra anmälan på egen hand så finns det två vägar att gå. Det första alternativet är att själva skriva ut och skicka in patientnämndsanmälan. Blanketten för detta hittar ni för nedladdning längst ner på sidan.
Det andra alternativet är att gå via 1177.se, där ni loggar in och gör följande:
- Klicka på Övriga tjänster
- Scrolla ner till Lämna synpunkter och klagomål hos Patientnämnden
- Klicka på Registrera ett nytt ärende
- Fyll i kontaktuppgifter – klicka på Gå vidare
- Fyll i datum och vårdområde – välj Habilitering. Vad var det som gick fel? Välj Vårdansvar och organisation. Klicka på Gå vidare
- Beskriv kortfattat vad som inträffat, skriv ”Tolkcentralen meddelade tolkbrist” sen kan ni också själva lägga till mening om vilken konsekvens detta gav om ni vill.
- Klicka på Vad du vill ska ske med ditt ärende. Välj båda eller ett av alternativen. Vi rekommenderar här att ni främst klickar i den nedre rutan.