Så tillgängliga är partierna i sociala medier
I våras gav alla partier i Region Stockholm oss ett löfte om att texta materialet i sina sociala medier. Nu har Hörselskadades distrikt i Stockholms län gjort en uppföljning för att ta reda på om partierna lever upp till löftet.
Var femte väljare har en hörselskada. Att texta videomaterial på sociala medier är ett enkelt sätt för partierna att säkerställa att även personer med hörselskada kan ta del av deras budskap inför valet till regionfullmäktige. Detta är en viktig del i arbetet med att skapa en tillgänglig demokratisk arena, även för personer med hörselskada.
Partiernas löfte om textning
I våras skickade Hörselskadades distrikt i Stockholms län ut en enkät till alla partier i Region Stockholm. I enkäten fick de bland annat svara på om de skulle texta allt videomaterial som publiceras i partiets och dess kandidaters kanaler inför valet till regionfullmäktige. På den frågan svarade alla partier ja. Vissa gjorde det dock med vaga brasklappar. Här kan du läsa partiers svar.
Distriktets uppföljning
Distriktet har gjort en uppföljning för att ta reda på hur väl partierna lever upp till löftet de gett.
Vi har gått igenom det som postats på de regionala kontona för varje parti på Instagram, Facebook, Twitter och YouTube. Det är framförallt på Instagram som partierna postar videomaterial. Efter vår genomgång kan vi konstatera att tillgängligheten varierar mycket.
Kristdemokraterna de enda som håller löftet
Kristdemokraterna i Region Stockholm visar sig vara det parti som bäst lever upp till sitt löfte till HRF-distriktet. De textar alla filmer med talad information som de publicerar på Instagram.
Några partier, till exempel Centerpartiet och Vänsterpartiet textar en del, men inte allt. Det händer också att filmer textas på ett sådant sätt att texten hamnar för långt ned på mobilskärmen och täcks av ikonerna på Instagram. Det är något som bland annat skett på Socialdemokraternas konto, där de flesta filmerna annars har väl synlig text. Moderaterna är också ganska bra på att texta videomaterial på Instagram, men på deras konto förekommer även otextade filmer och filmer där texten knappt är synlig på grund av dess placering.
Sverigedemokraterna och Miljöpartiet sämst på textning
De partier som sticker ut i distriktets genomgång är Sverigedemokraterna och Miljöpartiet. Miljöpartiet har bara publicerat ett fåtal filmer med talad information på Instagram, men dessa är inte textade. Sverigedemokraterna har däremot en stor mängd material med talad information och ingen av filmerna har textats.
Distriktets uppmaning
Distriktet har skickat ett brev till alla partier för att berätta om resultatet av vår uppföljning. Vi skickade även med en uppmaning om att de partier som är bra på att texta ska fortsätta med det och att de partier som inte är lika bra behöver bättra sig. Både i valspurten och efter valet.