Datum:

Ljusning i tolkfrågan

För att säkra rätten till tolk ska Region Stockholm göra en så kallad genomlysning av finansieringen och styrningen av Tolkcentralen. Tolkfrågan var något som diskuterades vid Hälso- och sjukvårdsnämndens möte den 14 mars.

Mer pengar till tolkverksamheten

Vid mötet beslutade Hälso- och sjukvårdsnämnden att årsbudgeten för Tolkcentralen ska höjas, från 61 miljoner kronor till 70 miljoner kronor. Höjningen görs för att minska risken att tolkanvändare inte får någon tolk, vilket skett när Tolkcentralens pengar tagit slut de senaste åren. Höjningen av Tolkcentralens budget kommer att ske år 2024. 

Under nästa år kommer regionen även att avsätta 1,6 miljoner kronor för att utveckla Tolkportalen, som Tolkcentralen använder för digitala bokningar. Målet är att Tolkportalen ska bli mer användarvänlig för de som bokar tolk. 

Det här är positiva nyheter och distriktet välkomnar att Region Stockholm nu satsar mer pengar för att Tolkcentralen ska kunna uppfylla sitt uppdrag att tillhandahålla vardagstolkning. Vardagstolkning är en rättighet som för många tolkanvändare är avgörande för möjligheten till delaktighet. Vardagstolkning innefattar bland annat teckenspråkstolkning, TSS-tolkning och skrivtolkning.

Undantag från bokning i Tolkportalen

Från den första mars tar Tolkcentralen inte längre emot tolkbokningar via e-post, med hänvisning till GDPR. Det beror på att Tolkcentralens e-post inte är krypterad och därför inte tillräckligt säker som kontaktväg när personuppgifter hanteras. För att beställa tolk digitalt ska man i stället använda Tolkportalen och Alltid öppet-appen. 

Hälso- och sjukvårdsnämnden har nu beslutat att enskilda individer ska kunna ges undantag från detta. Tolkportalen och Alltid öppet-appen är inte tillgängliga för alla och den som inte kan använda dem ska kunna få möjlighet att göra bokningar via e-post i stället. Det är Tolkcentralen som bedömer om någon kan omfattas av undantaget och undantag görs i enlighet med proportionalitetsprincipen i GDPR.

Organisationernas arbete har gjort frågan aktuell

Att tolkfrågan hamnat på agendan hos Hälso- och sjukvårdsnämnden är ett resultat av det arbete som distriktet, SDF och FSDB gjort för att lyfta frågan. Genom skrivelser och möten har organisationerna uppmärksammat regionens tjänstepersoner och politiker på den bristande finansieringen av tolkverksamheten och på att vissa tolkanvändare inte längre har möjlighet att boka tolk sedan Tolkcentralen slutat ta emot bokningar via e-post.

Politisk samstämmighet

Det är tydligt att det finns en politisk samstämmighet i tolkfrågan och det verkar finnas goda möjligheter till överenskommelser över blockgränserna, som kan säkra tillgången till tolk. Även om detta är positiva signaler från politikerna ser distriktet att det finns anledning att noga följa hur de beslut som nu fattats faktiskt genomförs. 

Distriktet kommer också att fortsatt bevaka årets budget för tolkverksamheten och upphandlingen av tolkbolag. 

Relaterade nyheter

  • Webbinarium x 2: En hörselvård att lita på
    Datum:

    Webbinarium x 2: En hörselvård att lita på

    Vid årsskiftet trädde hörselvårdens nya uppdrag i Region Stockholm i kraft. Den största förändringen är att vårdgivarna inte längre får ersättning för att sälja hörapparater – något vi i HRF länge arbetat för. Flera andra...

  • Nätverksträff för yrkesverksamma: Stockholm, Lidingö och Ekerö
    Datum:

    Nätverksträff för yrkesverksamma: Stockholm, Lidingö och Ekerö

    I november bjuder vi in till nätverksträff för yrkesverksamma som bor i Stockholm, på Lidingö och Ekerö. Vill du träffa andra i arbetslivet som delar liknande erfarenheter? Kom och nätverka, utbyt tips och idéer samt...

  • Utställare Hörselmässan 2025
    Datum:

    Utställare Hörselmässan 2025

    Den 25 oktober slår vi upp dörrarna till Hörselmässan 2025 i Solna Folkets hus – en mötesplats för dig som lever med en hörselskada, men också för anhöriga och andra som är nyfikna på nya...