Datum:

Kortade köer på Rosenlunds sjukhus

Genom olika åtgärder har Karolinska lyckats korta köerna till den utvidgade hörselrehabiliteringen på Rosenlunds sjukhus, men mer arbete kvarstår för att förbättra patienternas tillgång till vården.

Den utvidgade hörselrehabiliteringen på Rosenlunds sjukshus har under lång tid haft stora problem med långa väntetider. För ett år sedan var väntetiden ungefär nio månader för den som skulle på sitt första besök till hörselrehabiliteringen. Efter årsskiftet rapporterar mottagningen att man nu kommit ner till fem månaders väntetid för det första besöket. 

Fem månader är fortfarande längre tid än vårdgarantin och Karolinska har en hel del hårt arbete kvar innan man är i mål, men Hörselskadades distrikt i Stockholms län ser positivt på utvecklingen.

Flera åtgärder för att korta köerna

Under det senaste året har Rosenlund haft öppet vissa lördagar och vardagskvällar för att kunna ta emot fler patienter. Den viktigaste åtgärden för att korta köerna till hörselrehabiliteringen har dock varit att man rekryterat fler audionomer. 

Distriktet kommer att fortsätta ligga på för att Karolinska ska fortsätta sitt arbete med att korta köerna. Patienterna i den utvidgade hörselrehabiliteringen måste få vård när de har behov av den. 

Relaterade nyheter

  • Seniordagen i Kungsträdgården
    Datum:

    Seniordagen i Kungsträdgården

    Den 6 maj finns HRF Stockholms län på plats på Seniordagen i Kungsträdgården. Seniordagen i Kungsträdgården är en härlig dag som inspirerar till en trevligare vardag och enbättre framtid för seniorer. Vi på HRF Stockholms...

  • Nya samtalsträffar i maj
    Datum:

    Nya samtalsträffar i maj

    I maj startar vi en ny omgång av våra populära samtalsträffar: Bli vän med din hörapparat. I vår bjuder distriktet in till nya samtalsträffar för dig som vill bli medlem eller blev medlem i Hörselskadades...

  • Bli en del av vårt filmprojekt
    Datum:

    Bli en del av vårt filmprojekt

    Vi söker medlemmar som vill medverka i ett filmprojekt där man berättar om sin upplevelse av vår organisation, till exempel hur man har fått mer kunskap, blivit stärkt av att träffa andra i samma situation...