Datum:

Distriktet påverkar för bättre funktionalitet på 1177

Bild: Nordwood Themes, Unsplash

Hörselskadades distrikt i Stockholms län anser att mottagningar inom den primära hörselrehabiliteringen måste förbättra funktionaliteten på sina sidor på 1177. Distriktet har därför skickat en skrivelse till och haft ett möte med Hälso- och sjukvårdsförvaltningen som nu agerar. 

Tisdagen den 24 maj hade distriktet ett möte med Hälso- och sjukvårdsförvaltningen i Region Stockholm för att prata om den bristande funktionaliteten på 1177. Distriktet anser att det måste bli möjligt för patienterna att komma i kontakt med audionommottagningarna och ta del av sina journaler via 1177. 

Viktig kontaktväg för patientgruppen

Genom att skapa bättre kontaktvägar ges patienterna större möjlighet att vara delaktiga i rehabiliteringsprocessen. Digitala kontaktvägar blir alltmer angeläget i samhället och det gäller särskilt för den här patientgruppen. Att ta kontakt digitalt är ofta mer tillgängliga än telefonkontakt för personer med hörselskada.

För de flesta med nedsatt hörsel är det en extra trygghet att kunna ta del av information även i text, säger distriktsordförande Agneta Österman Lindquist.

Att få tillgång till journalen via 1177 fyller därför en extra viktig funktion för den här patientgruppen. När man besöker hörselmottagningen är det väldigt mycket information som lämnas och då blir det viktigt att kunna gå igenom det som sagts i efterhand. Det skapar en trygghet hos patienten. 

Förbättringar till sommaren

För att uppmärksamma Hälso- och sjukvårdsförvaltningen på de brister vi sett skickade distriktet in en skrivelse till förvaltningen och bad om ett möte för att diskutera frågan. Vid mötet berättade förvaltningen att de inte haft möjlighet att följa upp funktionaliteten på 1177 på grund av resursbrist.

Efter att ha tagit del av distriktets skrivelse har förvaltningen nu agerat och uppmanat mottagningarna att åtgärda bristerna i funktionaliteten på 1177. Förvaltningen räknar med att alla mottagningar ska ha vidtagit åtgärder till sommaren 2022.

Det känns bra att distriktets arbete ger så tydliga resultat. Redan till sommaren hoppas vi kunna se att patienterna har fått fler kontaktvägar till mottagningarna och större delaktighet i rehabiliteringsprocessen, säger Agneta Österman Lindquist.

Relaterade nyheter

  • Informativa webbinarier om hörapparater och mobilen
    Datum:

    Informativa webbinarier om hörapparater och mobilen

    Från och med den 1 september lanserar Region Stockholm ett nytt sortiment av hörapparater från flera ledande tillverkare. För att du som användare ska få bästa möjliga inblick har HRF Stockholms län bjudit in alla...

  • Välkommen till intresseträffar för påverkan och kunskap
    Datum:

    Välkommen till intresseträffar för påverkan och kunskap

    Vill du bidra till ett mer hörselsmart samhälle?Öka din kunskap och fördjupa ditt engagemang i HRF:s viktiga frågor. Under hösten erbjuder vi digitala intresseträffar med varierande teman – ett utmärkt tillfälle att lära dig mer...

  • Nytt sortiment av hörapparater – större valmöjligheter för patienter
    Datum:

    Nytt sortiment av hörapparater – större valmöjligheter för patienter

    Från och med den 1 september erbjuder hörselmottagningarna i Region Stockholm ett uppdaterat sortiment av hörapparater. Syftet är att bättre kunna möta patienternas varierande behov och önskemål när det gäller hörselhjälpmedel. Exempel på de hörapparater...