Klaga mera för bättre hörbarhet i SVT
Klagomål ger resultat! I samband med föreningens höstmöte den 8 november var Markus Sterky, ansvarig för hörbarhetsfrågor på Sveriges television, på plats. Markus kunde ge flera exempel på när tittarsynpunkter lett till förändringar av ljudmiljön, antingen till kommande avsnitt av samma program eller till repriser och SVT-play-versionen.
Varje månad sänder SVT ungefär 2000 timmar TV, och får i snitt in ungefär endast 20 klagomål på bakgrundsljud eller bakgrundsmusik. Dessutom tillkommer lika många klagomål på hörbarhet, alltså när till exempel talet hörs för svagt. Ju fler som klagar desto bättre kan de jobba med hörbarheten på SVT!
Han berättade att SVT har stora förväntningar på en ny standard som de infört nu och gör det lättare att få bra hörbarhet i de program som köps in utifrån. Arbetet med bra ljud i tv är ständigt pågående och bygger på samarbete mellan tittare, SVT:s egen personal och de bolag som gör program på uppdrag av SVT.
Den som vill att hörbarheten ska bli bättre behöver höra av sig till SVT. Berätta gärna vilket program som du har synpunkter på och när det sändes.
Kontakta:
Tittarservice på SVT: 08-784 20 00 klockan 14 till 22 dagligen förutom stora helgdagar.
E-post: kontakt@svt.se
Eller kommentera på facebook: www.facebook.com/SVT
Foto från höstmötet: Magnus Nordström