Först vill vi påminna om att föreningen har en egen mailadress. vaxjo@forening.hrf.se.
Hej alla medlemmar!
Välkomna tillbaka efter en lång sommar som har varit varm, regnig med både värme och kyla. Har vi tur kan vi få några fler fina dagar med både sol och värme!!
Viktig information från styrelsen:
Först vill vi påminna om att föreningen har en egen mailadress. Detta gör det möjligt för oss att få ut snabba meddelanden, information från förbundet, distriktet och andra föreningar. Ofta har vi saknat detta eftersom en del information kommer mellan våra utskick och det kostar mycket med utskick. Därför uppmanar vi Er, alla medlemmar som har mailadress, och fortfarande inte meddelat till oss, att skicka ett mail till adressen nedan så kommer Ni att få snabba utskick dit. Adressen är: vaxjo@forening.hrf.se.
Tack för Din medverkan!
Hej alla medlemmar!
Välkomna tillbaka efter en lång sommar som har varit varm, regnig med både värme och kyla. Har vi tur kan vi få några fler fina dagar med både sol och värme!!
Viktig information från styrelsen:
Först vill vi påminna om att föreningen har en egen mailadress. Detta gör det möjligt för oss att få ut snabba meddelanden, information från förbundet, distriktet och andra föreningar. Ofta har vi saknat detta eftersom en del information kommer mellan våra utskick och det kostar mycket med utskick. Därför uppmanar vi Er, alla medlemmar som har mailadress, och fortfarande inte meddelat till oss, att skicka ett mail till adressen nedan så kommer Ni att få snabba utskick dit. Adressen är: vaxjo@forening.hrf.se.
Tack för Din medverkan!
Din rätt till Tolkservice! Landstinget Kronoberg är ansvariga för tolkservicen. Nytt är att Du som behöver tolk vid t.ex. våra medlemsmöten måste själv beställa detta hos Tolkcentralen. (Tidigare har vår sekreterare beställt tolktjänst till medlemsmöten, men det går inte nu längre)
Tel exp: 0470-58 88 20
Texttelefon: 0470-58 88 29
Mail: tolkcentralen@kronoberg.se
Kristina Holmqvist, Växjö kommuns hörsel och syninstruktör har meddelat att hon kommer att vara tjänstledig några månader. Vikarie för Kristina, från 21 augusti, blir Birgitta Fransson 0470-430 50.
Använd denna tjänst så vi får behålla den!!
Förbundet meddelar att från 1 juli 2017 skickas så kallade VMA-sms,
varnings-sms, till alla som befinner sig i ett krisområde. Detta är något som HRF har arbetat länge för. Vi är glada för att detta är verklighet nu. Det är ju viktigt att även våra medlemmar med svag eller ingen hörsel får veta när någon kris i samhället inträffar. Ingen anmälan krävs.
Vi vill också rapportera från senaste dialogmötet med region Kronoberg:
HRF ställde frågan om hur stor kunskap det finns i primärvården om vidareremisser till Öron- Näsa – Hals för utredning om tinnitus men även andra olika problem inom detta område? Efter utredning går patienten, vid behov, sedan vidare till hörsel och dövenheten för vidareutredning och stöd. Vi har signaler om att det är okunskap eller något annat som gör att vidareremisser inte skrivs i den utsträckning som är önskvärt.
Svaret från regionen är att Primärvården bedömer att det är dåligt känt, de kommer att påminna sina chefer om detta!
Vi frågade också om KBT- terapi vid tinnitus. Vi vet att i andra Regioner/Landsting finns specialiserade psykologer inom detta område. Som det är nu finns KBT terapi för tinnitus i regionen, men inte i den utsträckning som är önskvärt. Behovet är ofantligt stort och många skulle kanske ha hjälp av KBT. Efter vad vi vet så är det bara ett fåtal tinnituspatienter som erbjudits stöd. Det är inte roligt att få uppmaningen att sätta på radion när huvudet håller på att sprängas av oljud. Ej heller särskilt Personcentrerad vård.
Svar: Det kan bli aktuellt att lägga till i det upplägg som nu satts igång med Internet KBT. Oklart om det kan ske till 2018 dock. Några nyrekryteringar i nuläget med den ekonomi som hälso- och sjukvården har är inte aktuellt.
Ann-Christin på hörsel- och dövenheten arbetar redan idag till viss del med KBT.
Ytterligare ärende från HRF: Vi vill på nytt ta upp önskemålet, att hörhjälpmedlen på Centrallasarettets akutmottagning i Växjö skall kunna användas av dem, som behöver! Vi undrar också, om det finns möjlighet att även märka datajournalen med ”Nedsatt hörsel”, som man kunde göra med pappersjournalerna förr? Det skulle underlätta, när man sitter i ett väntrum och inte hör, när man blir uppropad! En av våra medlemmar blev nyligen ”borttappad” minst ½-timme efter att ha visats till fel väntrum på en av mottagningarna på CLV.
Svar: Avdelningschefen på akuten kommer återigen att informera om detta.
Information om elektroniska frikort:
Elektroniska frikort gör att ”remsan” inte längre behövs utan systemet håller reda på saldot. Patientavgifter samt de tandvårdskostnader som ingår i högkostnadsskyddet ingår.
Ny gemensam reception på centrallasarettet i Växjö.
Receptionen i entréhallen på Centrallasarettet i Växjö, CLV, kommer att byggas om och fungera som en gemensam reception för alla mottagningar – på samma sätt som receptionen på Ljungby lasarett fungerar sedan flera år. Den nya receptionen kommer enbart att serva patienter – inte som idag både patienter och personal. Serviceresor kommer att vara tillgängliga i samma reception. HRF har framfört att hörslinga måste installeras. Ombyggnaden kommer vara klar i höst.
Batteriförsäljning som vanligt på Vallhagen, Södra Vallviksvägen 4 B, Växjö.
Öppet mån-tors 9.00—16.00, lunchstängt 12.00–13.00, fre. 9.00–12.00.
Priset är 40: – för ett 6 pack helt kvicksilverfria batterier.
Styrelsen // Gudrun, sekreterare