Datum:

Delaktighet i vardag och arbete – tack vare TERA

Har du hört talas om TERA? Det är ett kommunikationshjälpmedel som gör att den som har en hörselskada eller talsvårigheter kan ringa och ta emot samtal från alla i sin omgivning. Dessutom är man inte beroende av tolk. HRF SUNDSVALL/TIMRÅ har tagit tillfället i akt att träffa Gunilla Karlsson och Fredrik Forsberg från Lidol för att höra mer.

En söndagseftermiddag i februari visar Gunilla Karlsson och Fredrik Forsberg upp appen och programvaran som fått namnet TERA. Utanför fönstren till receptionen på Clarion collection hotel grand i Sundsvall faller mörkret i takt med att Gunilla och Fredrik illustrerar hur appen fungerar.

För många är det en självklarhet att lyfta på telefonluren när de behöver hjälp eller vill kommunicera med någon. Men för den som lever med en hörselnedsättning är telefonen inte alltid en valmöjlighet.

Självständighet, det är ordet som ofta används under träffen. Främst återkommer ordet i olika berättelser, som Fredrik och Gunilla delar med sig av. Berättelser från olika TERA-användare som upptäckt stor skillnad i vardagen, och upplever att de fått ökad självständighet och delaktighet i samhället. Dövhet, hörselnedsättning eller talsvårigheter är inte längre ett hinder för att kunna kommunicera med sin omgivning via telefon, bildtelefon eller på plats.

  • När man frågar folk vad som är viktigt så säger de: ”att jag klarar mig själv”. Den viktigaste egenskapen är att jag klarar mig själv, att jag slipper ha en medhjälpare med i samtalet, säger Fredrik.

Samtalen transkriberas i realtid, texten är tänkt att fungera som ett stöd för hörseln. Man kan även ta del av texten i efterhand. Den som använder TERA har dessutom ett vanligt telefonnummer, vilket underlättar och gör att omgivningen enkelt kan ringa tillbaka. Kontakten med viktiga trygghets- och samhällstjänster som exempelvis 1177, vårdcentraler eller polisen blir också smidigare, berättar Gunilla och Fredrik. Långa telefonköer blir inte heller ett problem, eftersom återuppringning fungerar.

Vardagen kan fort bli avancerad om man inte är kontaktbar – det kan vara en av vardagens stora stressfaktorer för en person med en hörselnedsättning. Man kan exempelvis känna sig fastlåst vid telefonen eller känna ett behov av att befinna sig nära ytterdörren, då man är rädd för att missa något viktigt. När man söker jobb är det exempelvis viktigt att vara nåbar, eller när man vill komma i kontakt med vården.

  • Säg att man väntar på besök, kanske är det fastighetsskötaren som ska komma någon gång mellan klockan tolv och fyra i dag och den personen kan inte nå mig på telefon, alltså måste jag vara hemma, och sen har jag lyckats få en tvättid eller måste gå ut och slänga soporna. Det är de här praktiska sakerna, man blir så låst hela tiden, man kan inte göra de här små grejerna. Det blir väldigt mycket väntetid, säger Gunilla.

För dig som vill veta mer: Lidol, som Gunilla och Fredrik representerar, är återförsäljare av T-meetings produkter i Sverige. För att skaffa TERA behövs stöd från din region – det är också de som har i uppdrag att erbjuda hjälpmedel om man är i behov av det i vardagen. Inom yrkeslivet är det Arbetsförmedlingen eller Försäkringskassan som du ska vända dig till. Den som vill veta mer om TERA kan vända sig till Lidol eller T-meeting.

Text: Paulina Haglund Foto: Frida Perhson

Relaterade nyheter