Hur lurar vi bedragare?
Hörselskadades förening i Hjo – Karlsborg hade tisdagen den 14 maj i
Kyrkans hus i Karlsborg en information om bedrägerier. För informationen svarade två kvinnliga volontärer hos polisen, Stina Nyström och Veronica Brinkenberg, på ett pedagogiskt sätt.
De visade även filmer och textbilder. En sådan information är mycket viktig.
Ordföranden Barbro Widerström hälsade volontärerna och deltagarna välkomna. Det finns200 volontärer i Västra Götaland och de fungerar som en länk mellan polisen och allmänheten.
Telefonbedrägerierna är tyvärr ett växande problem och de riktar sig i de allra
flesta fall till äldre personer. De som ringer är ofta erfarna telefonförsäljare.
Ett telefonbedrägeri är telefonsamtal från någon som utger sig för att vara från en myndighet eller känt företag. Bedragaren vill få dig att använda Bank-ID eller bankdosa och signera digitalt och/eller swisha.
Observera att inga myndigheter eller företag ringer till dig och ber
dig signera med Bank-ID. Inga myndigheter eller företag kommer hem till dig för att hämta dina värdesaker.
Det går inte att kapa ett Bank-ID som är en elektronisk id-handling. Ditt Bank-ID är en värdehandling och kan likställas med ett pass. Är du osäker eller misstänker att ett bedrägeri är på gång så lägg på luren!
Om du misstänker att du blivit utsatt för ett bedrägeri ring
skyndsamt till bankens kundservice och anmäl vad som hänt och spärra dina Bank-ID. Gör även en polisanmälan.
Så blev det god fika med hembakat bröd och bakelse.
Avslutningsvis var det dragning på lotteriet som sekreteraren Stig Kylén svarade för och Stig tackade Stina och Veronica för den
uppskattade informationen.