Datum: <time datetime="2019-06-10">10 juni 2019</time>

Reseberättelse från Värmland 4-5 maj

Värmland 4-5 maj

Tidigt på lördagen den 4:e maj var vi ett förväntansfullt gäng på 24 personer som samlades utanför Uppsala Konsert och Kongress inför en angenäm bussresa med avfärd kl 8:00. Det var en kall morgon med ett par minusgrader i luften och våren lyste med sin frånvaro, men trots det var vi alla på gott humör och såg framemot två händelserika dagar i Värmland.

Efter ett kort stopp på en vägkrog för fika och bensträckare i Arboga fortsatte vi vidare till Alsters Herrgård dit vi anlände någon timme före lunchtid. Den drivs som en minnesgård över skalden Gustaf Fröding. Flera verksamheter finns i anslutning till herrgården, såsom café, butiker och utställningar.

Medan vi väntade på att klockan skulle bli 12:30 då lunchen skulle serveras i herrgårdens restaurang promenerade vi runt i området utanför och även kikade in i Slöjdens hus på västra flygeln. Där finns utställda textilier som är handvävda, tovade eller stickade, samt skinn, keramik, näver och smide. På östra flygeln ligger en herrgårdsbutik som säljer bland annat souvenirer om Gustaf Fröding, presentartiklar och designprodukter.

Mätta och belåtna efter en god lunch fortsatte vi vår bussresa tills vi var framme i Karlstad och stannade kl 14:30 utanför Sandgrund, ett anrikt danspalats från 1960-talet. Numera är det en konsthall, en stor ljus lokal där Lars Lerin har sin konst utställd, huvudsakligen stora akvareller. Vi fick en guidad visning, och under vår upptäcktsrunda berättade guiden om Lerins spännande liv och fantastiska konstnärsskap. En av de mer minnesvärda verken var en flera meter lång vägg med målade böcker och pärmar som föreställer ett bibliotek och en arkivdel.

Vi fick en god helhetsbild av utställningen och var därför supernöjda. Efter den långa turen i Sandgrund åkte vi till Scandic Hotell, beläget nära Klarälven, för övernattning. Först åt vi en trerätters middag. Därefter tog några av oss en skön kvällspromenad i den ljusa men kyliga vårluften längs Klarälven.

På söndag morgon följande dag var vi utvilade efter en lång natts vederkvickande sömn. Vi var alla redo att hugga in på hotellets digna frukostbuffé med god aptit. Vi checkade ut och sedan åkte vi till Mårbacka minnesgård i vilken vi fick en lärorik guidad tur med början kl 10:30. Guiden gav oss en historisk inblick i Selma Lagerlöfs privatliv, gärningar och författarskap. En intressant detalj var hennes drivkraft som ledde till att hon kunde köpa tillbaka sitt barndomshem. Guidningen avslutades med att vi fick lyssna på Selma som i ett radiotal tackade för sin uppvaktning på 80 års dagen.

I souvenirbutiken fanns Selma Lagerlöfs eget varumärke för sina jordbruksprodukter, exempelvis skrädmjölet ”Mårbacka Havre-Kraft”.

Efter att vi ätit lunch och haft en avkopplande stund på Broby Gästgiveri i Sunne åkte vi till Nobelmuseet i Karlskoga. Där var det en guide som var utklädd till Arent Silfversparre, en av Alfred Nobels närmaste medarbetare. Hans historiska presentation av Nobels liv och gärningar var både fängslande och inlevelserik.

Två dagars händelserika äventyr avslutades med hemkomst i Uppsala vid åttatiden på kvällen.

Ann-Charlotte Parker

Relaterade nyheter

• Nytt nummer av Luren har kommit
    Datum: <time datetime="2022-01-25">25 januari 2022</time>

Nytt nummer av Luren har kommit

Rykande färsk nummer av Luren har kommit. Luren12022 –

• En enkät om tillgängligheten i Uppsalas stadsmiljö
    Datum: <time datetime="2021-11-09">9 november 2021</time>

En enkät om tillgängligheten i Uppsalas stadsmiljö

Funktionsrätt Uppsala är en del av det Vinnova-finansierade forskningsprojektet Jämlik livsmiljö, tillsammans med KTH och Uppsala kommun. Syftet med denna enkät är att hitta platser eller strukturer i Uppsalas stadsmiljö som personer med funktionsnedsättningar aktivt undviker...

• HRF Höstmöte 15 november
    Datum: <time datetime="2021-11-09">9 november 2021</time>

HRF Höstmöte 15 november

Höstmöte med Hörselskadades förening Uppsala Datum: måndagen 15 november 2021, kl. 18:00 Plats: ”Storan”, Funktionsrätt, Kungsgatan 62, Uppsala. Vi inleder med enklare förtäring.    Under punkten övriga frågor kommer Leif Wall att leda en diskussion...