Kategori: Nyhet
Datum: <time datetime="2018-02-08">8 februari 2018</time>

Nu införs skriftliga avtal vid telefonförsäljning

Äldre person håller i telefonlur, tittar på kreditkort.

Nu vill regeringen sätta stopp för oseriös telefonförsäljning. I höst införs det troligen krav på skriftligt godkännande från konsumenten.
Bra, tycker Hörselskadades Riksförbund (HRF), som de senaste åren har drivit krav på skärpta regelverk.

En majoritet av svenska folket upplever att det är lätt att bli vilseledd vid telefonförsäljning. En av tio upplever att de har tackat nej till ett erbjudande över telefon men ändå fått en leverans. Det visar en undersökning som Konsumentverket låtit göra.

Särskilt utsatta är hörselskadade – och synnerhet äldre hörselskadade.  Det är lätt att höra fel och missuppfatta, och det händer att skrupellösa säljare drar nytta av det. Det finns till och med företag som har satt i system att ringa upp och slå mynt av äldre.

Proposition på gång

HRFs kongress 2016 gav starkt stöd till en motion från Hörselskadades förening i Katrineholm, om att HRF ska arbeta för att avtal ingångna per telefon ska bli giltiga först efter skriftligt godkännande av den köpande parten. Sedan dess har förbundet haft upprepade kontakter med regeringskansliet kring denna fråga.

Och nu är det på väg att bli verklighet. På tisdagen gick biträdande justitieminister Heléne Fritzon (S) och konsumentminister Per Bolund (MP) ut i en debattartikel i Dagens Samhälle, där de aviserade att en proposition läggs fram den 13 mars. Ett skriftlighetskrav vid telefonförsäljning kan träda i kraft i höst.

Kan välja i lugn och ro

Regeringens förslag innebär att det inte längre är tillåtet med muntliga avtal i telefon. Istället måste en skriftlig bekräftelse på erbjudandet skickas till köparen, så att hen i lugn och ro kan gå igenom avtalet och välja att acceptera skriftligen – eller inte.

Om en vara eller tjänst levereras utan giltigt avtal är inte konsumenten skyldig att betala. Ansvaret ligger på försäljarna.

Både försäljarens bekräftelse erbjudande och konsumentens godkännande kan skickas via sms, e-post eller vanlig post.

Länkar

Skriftligt avtal ska krävas vid telefonförsäljning (Dagens Samhälle 2018-02-09)

Hörselskadad man lurad av telefonsäljare – krävs på 78 000 (HRF.se 2017-10-29)

Relaterade nyheter

  • Alla ska enkelt kunna ta del av public service, kräver HRF
    Kategori: Nyhet
    Datum: <time datetime="2024-03-27">27 mars 2024</time>

    Alla ska enkelt kunna ta del av public service, kräver HRF

    Alla ska enkelt kunna ta del av SVT via "vanlig", trådbunden tv, inte bara via appar och webbtjänster. Den så kallade vidaresändningsplikten för public service måste därför finnas kvar – och utökas med lagkrav om textning, skriver HRF till Kulturdepartementet.

  • Skrotar planer på hörselcheckar, efter HRF-kritik
    Kategori: Nyhet
    Datum: <time datetime="2024-03-24">24 mars 2024</time>

    Skrotar planer på hörselcheckar, efter HRF-kritik

    Det blir inga hörselcheckar i Uppsala län. Det står klart sedan det skett ett maktskifte i regionen.
    – Vi har lyssnat på HRF och kommit till slutsatsen att vi ska upphäva beslutet om hörselcheckar, säger Vivianne Macdisi, ny ordförande för Vårdstyrelsen.

  • Rusning till Hörseltestaren när HRF gästade P4 Extra
    Kategori: Nyhet
    Datum: <time datetime="2024-03-07">7 mars 2024</time>

    Rusning till Hörseltestaren när HRF gästade P4 Extra

    "Kolla hur det står till med din hörsel!" uppmanade Titti Schultz i P4 Extra på Världshörseldagen 3 mars, efter samtal med HRFs vice förbundsordförande Eva Blomquist och förbundskapten Peter Gerhardsson. Och några minuter senare hade 2 200 lyssnare testat sig på hörseltestaren.se.